بخش دندانپزشکی سازمان با در اختیار داشتن۹۰ مرکز دندانپزشکی، ۲۶۰ یونیت، ۹۴ دستگاه رادیوگرافی، ۲۳۰ دندانپزشک و متخصص رسمی، و پرکیس و پیمانکاری، ۲۴۰ دستیار دندانپزشک رسمی و پیمانکار، در مجموع با بهرهگیری از ۴۷۰ نیروی انسانی، در سال گذشته بیش از یک میلیون خدمت دندانپزشکی .در 16 منطقه در سطح کشور ارائه شده است، این خدمات شامل معاینات پیشگیری، درمانهای ترمیمی، اندودنتیکس، جراحی فک و صورت، پریودنتیکس، پروتز، ایمپلنت، ارتودنسی، دندانپزشکی کودکان و درمانهای تحت بیهوشی بوده است.
دکتر امیر هوشنگ دقایقی، رییس دندانپزشکی سازمان، از اجرای موفق طرح سلامت دهان و دندان در مناطق تحت پوشش که از سال ۱۳۹۵ در سطح کشور به اجرا درآمده است خبر داد و گفت: « در یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از جمعیت تحت پوشش سازمان تحت این طرح قرار گرفتهاند.»
وی با اشاره به اینکه بر اساس شاخص ها حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش نیازمند دریافت خدمات دندانپزشکی هستند، افزود: «افزایش ارائه خدمات در مراکز ملکی سازمان با هدف ارتقای سلامت دهان و دندان، کاهش تاثیر متقابل آن بر بیماریهای سیستمیک مرتبط نظیر بیماریهای قلبیـعروقی، ریوی، دیابت، عوارض بارداری و کاهش هزینههای درمان برای بیماران و سازمان، امری ضروری است.»
وی ادامه داد: «ارائه این خدمات در خارج از مجموعه وزارت نفت علاوه بر زمانبر بودن، هزینه بر بوده و با کاهش کنترل عفونت در بخش دندانپزشکی و همچنین با بازپرداخت کمکهزینهها بر اساس تعرفههای بخش خصوصی وزارت بهداشت و درمان که بر اساس مقررات میباشد تناسب ندارد همچنین، کنترل عفونت غیراستاندارد در برخی مراکز غیردولتی میتواند سلامت بیماران را تهدید کند. از اینرو، گسترش خدمات موظفی در برنامههای عملیاتی سازمان، ضرورتی انکارناپذیر است.»
به گفته دکتر دقایقی، ارتقای کیفی و کمی خدمات دندانپزشکی در مراکز ملکی سازمان علاوه بر افزایش رضایتمندی بیماران، موجب کاهش هزینههای ناشی از درمان غیرمستقیم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: «پایش عملکرد مراکز از نظر نیروی انسانی، تجهیزات و مدت زمان انتظار بیماران، بهصورت دورهای انجام میشود. همچنین، طی بازدیدهای منظم از مناطق، نیازسنجی جهت تأمین نیروی متخصص، تجهیزات و عقد قرارداد با مراکز درمانی برای ارائه خدمات غیرمستقیم صورت میگیرد.»
دکتر دقایقی همچنین از تعیین دندانپزشکان معتمد در سطح کشور خبر داد و افزود: «نظارت بر درمان غیرمستقیم، تدوین دستورالعملهای ارتز و پروتز، ارزیابی عملکرد دندانپزشکان، آموزش و مصاحبههای علمی، نظارت بر اجرای دستورالعملها و ارتقاء سلامت از طریق آموزش به کارکنان و جمعیت تحت پوشش، از دیگر اقدامات مهم انجامشده در سال ۱۴۰۳ است.»
وی در پایان بر اهمیت بازدیدهای مستمر، کنترل کیفی خدمات و بهبود فرایندهای درمانی مستقیم و غیرمستقیم بهمنظور ارتقای سلامت و رضایتمندی بیماران تأکید کرد. همچنین اذعان داشتند در طی یک سال نیم گذشته ماموریت مستقیم ایشان در بهداشت ودرمان تهران همراه با اجرای برنامهای ستاد مناطق با افزایش ۱۵ دندانپزشک عمومی و ۸ متخصص دندانپزشکی و راه اندازی کال سنتر و نوبت دهی اینترنتی و پیامک برای دندانپزشکان عمومی در درمانگاههای سطح تهران و جذب متخصصین مورد نیاز دندانپزشکی و نظارت بر عملکرد پرستاران و دندانپزشکان و تکمیل تجهیزات پزشکی به روز و مواد مصرفی مورد نیاز باعث کاهش زمان انتظار و افزایش نظارت بر کنترل عفونت در بخش دندانپزشکی و افزایش رضایتمندی بیماران در بخش دندانپزشکی تهران در حال حاضر گردیده است.