دکتر رحیم معصومی رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان، با اشاره به اینکه فعالیت های مهمی در این مرکز و بخش های درمانی، غیر درمانی و واحدهای زیر مجموعه خدمات پشتیبانی با هدف ارائه خدمات کیفی و افزایش رضایتمندی صورت می پذیرد، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در نیمه نخست سال جاری ارائه کرد و گفت : بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان دارای یک پلی کلینیک تخصصی مجهز در اراک و یک کلینیک تخصصی و یک مرکز سلامت خانواده در مهاجران و دو مرکز سلامت کار در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت پتروشیمی شازند و یک مرکز درمانی در منطقه چنار لرستان می باشد. جمعیت تحت پوشش منطقه مرکزی و لرستان 14778 نفر می باشد که از این میان 9424 نفر رسمی و 5354 نفر بازنشسته می باشند. <br> <br> ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه در خدمات طب کار و غربالگری و رصد وضعیت شاغلین صنعت نفت<br> <br> رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان با اشاره به اینکه نیروی انسانی بهترین سرمایه صنعت است، ارتقاء شاخص های سلامت کارکنان را از اهداف مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت عنوان کرد.<br> وی با اشاره به اینکه در این حوزه علاوه بر شاغلین رسمی صنعت نفت، نیروهای تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیز در مراکز، اقدامات سلامت کار و پیگیری های بیماری های مزمن برای آن ها صورت می پذیرد بیان داشت : در 6 ماه اول امسال بیش از 3200 نفر معاینه دوره ای و بدو استخدام انجام و بیش از 38500 خدمت در این حوزه به شاغلین ارائه شده است. <br> <br> وی افزود : بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به منظور بررسی وضعیت پرسنل و کارمندان خود به صورت دوره ای آن ها را غربالگری سلامت می کند تا چنانچه شخصی بر اثر کار یا عدم تغذیه مناسب دچار بیماری شد این مسئله را سریع تشخیص دهند و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بعدی این کارمندان را به محیط مناسب تری ارجاع دهند، معاینات سالانه طب صنعتی این مرکز شامل نیروهای رسمی، قراردادی (مدت معین- موقت) طبق برنامه ریزی سالیانه انجام و در صورت لزوم، به سطوح بالاتر ارجاع داده و درمان پیگیری میشود و برای نیروهای پیمانکاری شرکت ها نیز از طریق عقد تفاهم نامه بیشتر نیروهای پیمانکار تحت پوشش معاینات طب کار قرار گرفتند و پس از ارزیابی فنی توسط متخصص طب کار برگه سلامت برای آنها شده است.<br> <br> الکترونیکی شدن خدمات درمان غیر مستقیم و ثبت خدمات ارائه شده در پرونده الکترونیکی سلامت بیماران<br> <br> رئیس بهداشت و درمان منطقه به اهمیت ثبت سوابق خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در درمان مستقیم و غیرمستقیم در پرونده الکترونیکی بیمار و دسترسی پزشک خانواده به آن اشاره کرد و این مهم را نقطه عطفی در تشخیص بیماری و روند صحیح درمان آن به جهت دسترسی به اطلاعات پزشکی بیمار و صرفه جویی در هزینه های غیر ضرور دانست و گفت : بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به صورت آزمایشی در سازمان این روند را ارائه نموده است و در حال حاضر بیشتر از 80 درصد خدمات درمان غیر مستقیم در سامانه و پرونده الکترونیکی بیماران به صورت برخط ثبت می گردد. <br> <br> حوزه سلامت خانواده و درمان<br> <br> این مقام مسئول ایجاد زیرساخت های لازم الکترونیکی شدن خدمات، ایجاد پرونده الکترونیکی در مراکز سلامت خانواده و حذف نسخ کاغذی را گامی مهم در ارتقاء شاخص های سلامت و صرفه جویی در هزینه ها و ارتقاء رضایتمندی بیماران دانست و افزود: بیماران جهت دریافت خدمات درمانی می توانند تمامی خدمات را در مراکز درمانی تحت پوشش یا مراکز طرف قرارداد دریافت و این خدمات در پرونده الکترونیکی بیماران ثبت و سوابق بیماران برای استفاده پزشکان معالج قابل دسترسی می باشد. <br> <br> حضور بیش از 15 تخصص مختلف در پلی کلینیک تخصصی اراک و درمانگاه حضرت ولی عصر(ع) شهر مهاجران<br> <br> دکتر معصومی در ادامه با اشاره به افزایش 30 درصدی در خصوص ارتقاء خدمات تخصصی خاطر نشان کرد: جهت رفاه حال بیشتر مراجعین و ایجاد رضایتمندی هر چه بیشتر، تخصص های مختلفی را به کلینیک های اراک و مهاجران اضافه کردیم که موجب افزایش قابل توجه مراجعین شده است، لازم به ذکر است که بیست هزار خدمت در 6 ماهه اول سال جاری به مراجعین ارائه داده شده است. <br> <br> بیش از 8 هزار خدمت در بخش رادیولوژی منطقه مرکزی <br> <br> دکتر معصومی به آمار تقریبی عملکرد این بخش اشاره و گفت : که در شش ماهه نخست امسال بیش از 8 هزار خدمت توسط واحدهای مختلف بخش رادیولوژی (رادیوگرافی وسونوگرافی) و 400 مورد ماموگرافی در پلی کلینیک تخصصی اراک و درمانگاه حضرت ولیعصر(ع) شهر مهاجران ارائه شده و موجبات رضایتمندی مراجعان را فراهم ساخته است.<br> <br> رشد 27 درصدی مراجعه کنندگان به کلینیک گوارش<br> <br> وی ادامه داد: همزمان با افتتاح کلینیک تخصصی گوارش و ویزیت بیماران، اقدامات تشخیصی آندوسکوپی و کولونوسکوپی و درمانی پولیپوکتومی نیز در پلی کلینیک تخصصی اراک انجام می گیرد که در 6 ماهه نخست امسال ضمن رشد 27 درصدی مراجعه کنندگان به کلینیک گوارش، اقدامات درمانی پولیپکتومی نسبت به مشابه سال گذشته از 2 مورد به 16 مورد افزایش داشته است. <br> <br> استقبال بی نظیر از پیاده روی هفتگی واحد سلامت خانواده<br> <br> رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه با بیان اینکه پیاده روی هفتگی واحد سلامت خانواده به طور مستمر و هفتگی در پلی کلینیک تخصصی نفت اراک و درمانگاه حضرت ولی عصر(ع) مهاجران جهت جمعیت تحت پوشش برگزار می گردد. هدف از برگزاری این برنامه ها ضمن پیاده روی و ورزش، کلاس های آموزشی مبتنی بر مطالب علمی معتبر و روز می باشد که توسط پزشک خانواده ارائه می گردد. این برنامه ها با استقبال کم نظیر شاغلین و بازنشستگان روبرو شده است. <br> <br> افتتاح واحد سوپروایزری <br> <br> دکتر معصومی با بیان اینکه واحد سوپروایزری با هدف بهبود نظارت بر نحوه عملکرد کارکنان مراکز، شناسایی مشکلات کارمندان و تلاش برای حل آن ها وایجاد محیطی مناسب و تهیه گزارش از شیفت ها و ارائه به مدیران تشکیل شده بیان داشت: افتتاح این واحد بسیار مهم و ضروری بوده و همچنین راه اندازی و تجهیز امکانات الکترونیکی مورد نیاز این مرکز از قبیل، مانیتورینگ تحرکات آمبولانس ها، مانیتورینگ محیطی مراکز اورژانس، تلفن تحت شبکه ثابت، خط تلفنی داخلی روی موبایل شخصی به صورت سیار و بیسیم فراگیر کشوری انجام شد. <br> <br> برگزاری آزمون علمی جهت پزشکان <br> <br> رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان ضمن مهم دانستن حوزه آموزش بیان داشت: از مهم ترین و متفاوت ترین فعالیت های واحد آموزش نسبت به سایر مناطق برگزاری آزمون های علمی جهت کلیه گروه های درمانی است که بصورت برنامه ریزی شده و با هدف خود ارزیابی کیفی و ارتقاء علمی کادر درمان خصوصاً پزشک و پرستار می باشد. <br> <br> وی با بیان اینکه بالغ بر 20 دوره آموزشی معادل 2928 نفر ساعت آموزشی در شش ماهه اول سال 1403 بصورت حضوری برگزار شد افزود : از مهم ترین دوره ها کارگاهی مانند احیاء و تریاژ از دوره هایی است با امتیاز باز آموزی بالا که از اساتید هیات علمی استفاده شده، همچنین برگزاری وبینارهای آموزشی جهت کلیه کارکنان از دیگر فعالیت های آموزشی است که با توجه به صرف هزینه و زمان در ارتقاء علمی و بروز رسانی اطلاعات موثر میباشد.راه اندازی کانال های آموزشی در گروه های تخصصی (پزشک، پرستار، دارو، دندانپزشکی و قلب) که بروزترین مطالب تخصصی را در قالب مقاله، کلیپ های آموزشی، گزارش های موردی را ارائه میدهد از دیگر کارهای موثر در واحد آموزش می باشد.<br> <br> جهش خدمات ارزشمند واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات<br> <br> دکتر معصومی ضمن اشاره به روز های شلوغ واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات، استقرار نرم افزار سلامت نگار در مراکز طرف قرارداد و رفع ایراد نرم افزار طرف قرارداد تا رسیدن به صدور سند پرداخت و همچنین تکمیل پروژه تلفن تحت شبکه (ویپ) مراکز و ارتقاء کیفیت ارتباطی بیسیم های مدیریت بحران را از برجسته ترین اقدامات این واحد برشمرد.ایشان با تاکید برافزایش تهدیدات سایبری و در جهت مقاوم سازی شبکه در برابر حملات گوناگون افزود:یک لایه امنیتی جدید در لبه هسته شبکه راه اندازی شده و با بکارگیری تکنولوژی های متفاوت ضریب امنیتی بالاتری را شاهد هستیم. دکتر معصومی با ذکر این نکته که در سال جاری با توجه به بازخورد مثبت و مفید استفاده از 16 بیسیم که در اختیار آمبولانس ها و اورژانس ها قرار گرفته شد، با خرید 16 دستگاه بیسیم دیگر و همچنین تبدیل بیسیم های خودرویی به دستی، اکنون تمامی اورژانس ها، آمبولانس ها، مدیران و اعضای کمیته مدیریت بحران به بیسیم مجهز شده اند.<br> وی تاکید کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان با توجه به ایجاد زیرساخت های ارتباطی و داده پردازی مناسب در سالهای گذشته، این پتانسیل را دارد که به عنوان سایت پشتیبان سازمان در مواقع بحران و حتی به عنوان سایت دوم سازمان به طور همزمان با سایت اصلی به دیگر مناطق سرویس دهی نماید به همین منظور و با توجه به پیچیدگی های تکنیکی موضوع، از سال گذشته پیگیری اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با فعالیت های انجام شده، پیشرفت های قابل ملاحظه ای صورت گرفته است. <br> <br> روابط عمومی و تکریم ارباب رجوع<br> <br> دکتر معصومی از مهم ترین اقدامات واحد روابط عمومی را تشکیل شورای روابط عمومی و انتخاب بازرسین تکریم بمنظور ارتقاء خدمت رسانی و تکریم همکاران و مراجعین اشاره کرد و افزود : هدایت و هماهنگ سازی کلیه فعالیت ها و اخبار به همکاران و مراجعین شرکت های نفتی از طریق نامه اداری، سایت و فضای مجازی می باشد، همچنین با تشکیل شورای روابط عمومی های شرکت های نفتی منطقه در فضای مجازی، انعکاس اخبار و فعالیت ها، برنامه ها و طرح های سازمان از طریق اتوماسیون اداری به این شرکت ها صورت میگیرد.<br> <br> اقدامات فرهنگی هنری<br> <br> برگزاری جلسات شورای فرهنگی هر سه ماه یکبار با حضور اعضاء شورا، برگزاری اردوهای جهادی و همچنین اردوهای یکروزه زیارتی و سیاحتی جهت همکاران، برگزاری مناسبت های مذهبی و شغلی، کلاس های آموزشی تکریم ارباب رجوع و مسابقات قرآنی و ورزشی اشاره کرد. در حوزه تکریم ارباب رجوع برگزاری جلسات با مدیران منابع انسانی و روابط عمومی های شرکت های نفتی، برگزای جلسات ماهیانه بین مدیریت و واحدها، دیدار مردمی با مدیریت بمنظور رفع و مرتفع ساختن مشکلات موجود، توزیع فرم های نظرسنجی و آنالیز فرم ها و بررسی آن ها توسط شورای روابط عمومی. <br> <br> <br>