نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۱۱:۴۵

اخبار

تغذیه سالم ضامن نشاط و سلامتی سالمندان

مهمترین توصیه تغذیه ای برای سالمندان ، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین گردد که انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نکته اساسی که باید در برنامه غذایی سالمندان موردتوجه قرار گیرد، مصرف مواد غذایی کم‌ چربی، کم کلسترول، کم‌نمک و پر فیبر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، به مناسب هفته جهانی سالمندان محمد حسین پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان صنعت نفت آغاجاری در خصوص تغذیه دوران سالمندی اظهار داشت: مهمترین توصیه تغذیه ای برای این سنین، تهیه غذاهای ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهای فرد به مواد مغذی تأمین گردد که انتخاب نوع غذا در برنامه غذایی روزانه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نکته اساسی که باید در برنامه غذایی سالمندان موردتوجه قرار گیرد، مصرف مواد غذایی کم‌ چربی، کم کلسترول، کم‌نمک و پر فیبر است.
 
وی افزود: با افزایش سن، نیاز سالمندان به انرژی کاهش‌ یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می شود که در این وضعیت اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌ تر از حد مطلوب خواهد بود.
 
کارشناس تغدیه و رژیم درمانی بیمارستان صنعت نفت آغاجاری بیان داشت: توجه به تغذیه سالمندان به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای اهمیت فراوانی دارد که رعایت اصول تغذیه صحیح سالمندان سبب می‌شود فرد سال های عمر خود را با سلامت و نشاط و راحتی بیشتری طی نماید و کمتر در معرض بیماری‌های شایع همچون فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت و پوکی استخوان قرار بگیرد که تغذیه سالمندان و عادات غذایی مطلوب و صحیح در پیشگیری از این بیماری‌ها مؤثر است، درنتیجه اگر اصول تغذیه سالمندان رعایت شود کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

محمد حسین پور کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان صنعت نفت آغاجاری مواد غذایی مورد نیاز سالمندان را تشریح نمود:

گروه غلات:
این گروه شامل انواع نان به خصوص نوع سبوس‌دار، برنج، ماکارونی، سیب‌زمینی و سایر غلات می‌شود. برنامه تغذیه سالمندان باید بر اساس نیاز به انرژی و فعالیت بدنی، روزانه ۶ تا ۹ واحد از این گروه غذایی را شامل باشد.

 
گروه میوه‌ها و سبزی‌ها:
این گروه شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌هاست که تأمین‌کننده ویتامین A و C، تا اندازه ای ویتامین‌های گروه B، آهن و مقدار قابل‌توجهی فیبر هستند. مصرف روزانه حداقل ۲ واحد از گروه میوه‌ها و ۳ واحد از گروه سبزی‌ها برای سالمندان ضروری است.
 
گروه لبنیات:
 این گروه موادی مانند شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی را شامل می‌شود. مواد غذایی این گروه تأمین‌کننده بخشی از پروتئین، کلسیم، فسفر و برخی مواد مغذی دیگر است. بهتر است در روز 2 تا 3 واحد از این گروه غذایی در برنامه غذایی سالمندان گنجانده شود.
 
گروه پروتئین‌ها:
با افزایش سن علاوه بر کاهش توده عضلانی، ذخیره پروتئینی بدن نیز کاهش پیدا می‌کند؛ اما با بالا رفتن سن میزان نیاز به پروتئین در صورت ابتلا به بیماری‌ها و یا عفونت‌ها نه‌تنها کاهش نیافته بلکه ثابت مانده و یا افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد از انرژی دریافتی روزانه سالمندان از پروتئین‌ها به‌ویژه پروتئین‌های باکیفیت بالا که شامل انواع ماهی، مرغ، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، انواع حبوبات و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و…) است تأمین شود.
 
ویتامین‌ها:
یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های موردنیاز در تغذیه سالمندان ویتامین D است. افراد سالمند با وجود تغییرات استخوانی و نداشتن فعالیت، کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند که این امر خطر ایجاد پوکی استخوان در سالمندان را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از ویتامین‌های موردنیاز سالمندان ویتامین B12 است که کمبود آن در تغذیه سالمندان سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود که این ویتامین در شیر، پنیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود.
 
مایعات:
یکی از معضلات دوران سالمندی کاهش مصرف میزان آب بدن و احساس تشنگی است که این موضوع زمینه ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری، تنفسی، زخم‌های بستر و یبوست را افزایش می‌دهد؛ بنابراین وجود ۶ تا ۸ لیوان آب در تغذیه سالمندان ضروری است. نوشیدن آب‌آلو یا آب برگه‌ زردآلو نیز سبب گوارشی بهتر و دفع راحت‌تر می‌شود. سالمندان به دلیل تغییر در مرکز حساسیت به تشنگی در مغز، از مصرف آب خودداری می‌کنند، درحالی‌که به آب فراوان نیاز دارند.

 کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان صنعت نفت آغاجاری در پایان گفت: به طور خلاصه می توان گفت تغذیه در تمامی دوران زندگی نقش اساسی و مهمی دارد و اهمیت آن در زمان پیری و سالخوردگی چند برابر هم می‌شود؛ چراکه جذب بیشتر مواد مغذی و ویتامین‌ها در این سنین کمتر شده و نقش کمتری را ایفا می‌کنند و برای اینکه در دوران سالخوردگی کمتر دچار عارضه شده و بیمار شویم، پس بهتر است در این دوران نیز اصول تغذیه ای را رعایت نماییم.

خبر آغاجاری

۱۰ مهر ۱۴۰۳ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۱۹۱
کد خبر : ۱۶,۱۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید