نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ۱۱:۴۷

اخبار

تغذیه‌های سالم برای زنگ تفریح

پیشنهادات جذاب و راحت کارشناس بیمارستان نفت گچساران برای تغذیه دانش‌آموزان
کارشناس تغذیه بیمارستان نفت گچساران معتقد است کودکانی که صبحانه می‌خورند به‌ طور کلی سالم‌تر بوده و تمرکز بیشتری در کلاس‌های درسی دارند از این رو با توجه به شروع مدارس این وعده مهم و ضروری جدی گرفته شود.

ریحانه رحمانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار کرد: صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در روز است و انتخاب درست آن می‌تواند بر عملکرد و کیفیت آموزش دانش‌آموزان تاثیر بگذارد و موجب بهبود تمرکز و انرژی در طول روز شود.

وی اضافه کرد: همچنین حذف صبحانه منجر به پُرخوری در طول روز می‌شود و خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن را در کودکان افزایش می‌دهد.

به گفته رحمانی، مصرف صبحانه و میان وعده‌های مفید در طول روز باعث بهبود خلق و خو، تامین انرژی مورد نیاز برای بازی و فعالیت می‌شود. همچنین کودکان به دلیل قرار داشتن در دوران جهش رشد یا بلوغ، برای حمایت از رشد خود به طور مداوم به مواد غذایی مغذی نیاز دارند. بنابراین بهترین میان وعده‌ها و صبحانه‌های باید بتوانند پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانان را تامین کنند.

به گفته این کارشناس، یکی از چالش‌های والدین در این زمینه ترغیب کودکان به مصرف صبحانه است. لازمه ایجاد این عادت در کودکان، صبر والدین و خلاقیت در تهیه صبحانه و میان وعده‌های سالم است تا کودک به مصرف آن ترغیب شود.

تغذیه‌های سالم برای زنگ تفریح

در ادامه با همراهی کارشناس تغذیه بیمارستان نفت گچساران به بررسی چند انتخاب غذایی سالم و جذاب برای کودکان می‌پردازیم.
• پنکیک
پنکیک یکی از غذاهای جذاب و به دلیل استفاده از شیر و تخم‌مرغ مغذی برای دانش‌آموزان است. می‌توانید پنکیک را با عسل، شیره انگور، میوه و مغزها تزیین کنید و از موز له شده یا شیره‌ها به جای شکر استفاده کنید.
• اوتمیل
تهیه جو دو سر با دانه‌ها، آجیل یا گرانولا، شیر و میوه‌ها از شب قبل، صبحانه‌ای سریع و مغذی را فراهم می‌کند که انرژی، سیری و سلامت دستگاه گوارش را ارائه می‌دهد.
• تخم‌مرغ
تخم‌مرغ منبع غنی از پروتئین و یکی از بهترین صبحانه‌ها برای دانش‌آموزان است. تخم‌مرغ را می‌توانید به صورت نیمرو یا آب‌پز آماده کنید و در کنار آن سبزیجات، پنیر و گردو هم قرار دهید و یک صبحانه سالم برای دانش‌آموزان در کمتر از ۱۵ دقیقه آماده کنید.
• کره بادام‌زمینی
کره بادام‌زمینی منبع مناسبی از چربی و پروتین است و ارزش غذایی بالایی دارد. کافیست روی نان تست کره بادام زمینی بمالید و برای اجاد طعم بهتر از چند برش موز، توت فرنگی یا عسل استفاده کنید.
• شیر به همراه توپک‌های خرما
کلسیم و فسفر مواد معدنی مهم در شیر است که در رشد قدی، استحکام استخوان‌ها و دندان‌های کودک تاثیر زیادی دارد. همچنین این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین D است که مصرف آن را برای کودکان ضروری می‌کند.
• میوه‌های فصل
مصرف میوه و فیبر تاثیر زیادی در آبرسانی به بدن کودک و تامین ویتامین‌های محلول در آب دارد. بنابراین حتما از میوه و سبزیجات تازه در تغذیه کودک خود استفاده کنید.
• آجیل‌ها
آجیل منبعی غنی از پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. به همین دلیل نیز مصرف آن توسط متخصصان بسیار توصیه می‌شود.
کارشناس تغذیه بیمارستان نفت گچساران خاطرنشان کرد: هرگز کودک خود را وادار به نغییر نکنید. بهترین راه ایجاد تغییرات کوچک و تدریجی در طول زمان است. تغییرات ناگهانی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و کودک شما ممکن است گزینه‌های جدید را رد کند. پس به آرامی با این تغییرات ساده شروع کنید:
• به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل که دارای ویتامین و فیبر بیشترهستند استفاده کنید.
• به جای آبمیوه از میوه‌های تازه استفاده کنید.
• اگر کودک شما آب میوه زیاد مصرف می‌کند، آن را با آب رقیق کنید و یا آبمیوه‌های خانگی را جایگزین کنید.
• قندهای تصفیه شده را جایگزین کنید و به جای آن از شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل، شربت افرا، خرما و شیره‌ها استفاده کنید. اگر چه اینها هنوز هم قندهای افزوده شده هستند اما "پروفایل تغذیه‌ای قوی‌تری" را ارائه می‌دهند.

۱۰ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۴۷
تعداد بازدید : ۲۴۹
کد خبر : ۱۶,۱۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید