نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۱

اخبار

سهم بزرگ خدمت رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ضامن سلامت کارکنان و خانواده ها

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس خدمات گسترده و شایسته بهداشت و درمان را ضامن سلامت کارکنان و خانواده های آن ها دانست و با ارائه عملکرد شش ماهه نخست 1403، به تشریح خدمات صورت گرفته به خانواده بزرگ صنعت نفت در منطقه فارس پرداخت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر محسن تندر با اشاره به اهداف مدیریتی سازمان جهت خدمت رسانی به کارکنان، خانواده ها و مناطق عملیاتی، عنوان کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با تعداد 14 مرکز درمانی در فارس، درحال خدمات رسانی به ساکنان مناطق جنوبی صنعت نفت است و از ابتدا تاکنون این بهداشت و درمان تلاش نموده است تا با به‌کارگیری پزشکان متخصص و فوق تخصص مجرب‌تر در پلی کلینیک مرکزی و دیگر مراکز تحت پوشش، تامین تجهیزات پیشرفته و بروز خدمات با کیفیت‌تری را به جمعیت تحت پوشش صنعت نفت ارائه کند.

 
به گفته این مسئول در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، در این راستا فعالیت های مهمی در این مرکز در بخش های درمانی، غیر درمانی و واحدهای زیر مجموعه خدمات پشتیبانی با هدف ارائه خدمات کیفی و افزایش رضایتمندی صورت می پذیرد که اعم این فعالیت ها به شرح زیر است:

 
ارائه بیش از 17 هزار خدمت در واحد سلامت خانواده

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از خدمات ارائه شده توسط واحد سلامت خانواده گفت و ابراز کرد: بیش از 6 هزار خدمت در قالب غربالگری و مراقبت های بیماری های مزمن و خاص و ارائه بسته های خدمت در گروه های مختلف سنی از نوزاد تا سالمند در واحد سلامت خانواده و به صورت ویژه بیش از 2 هزار خدمت به سالمندان ارائه شده است.

 
دکتر تندر با بیان اینکه بیش از 9 هزار خدمت نیز در واحد بهداشت خانواده ارائه شده است، افزود: غربالگری های سرطان دهانه رحم، سرطان سینه و زنان و یائسگی، مراقبت های دوران بارداری، واکسیناسیون و پایش رشد کودک و نوجوان نیز جهت خانواده های کارکنان صنعت نفت انجام پذیرفته است.

 
وی اضافه کرد: برگزاری غرفه هفته سلامت، غربالگری فشارخون و اندازه گیری شاخص توده بدنی جهت هزار و 500 نفر، برگزاری کلاس های آموزشی در مناطق عملیاتی و مرکز سلامت خانواده با موضوعات سلامت روان، تغذیه سالم و کبد چرب به مناسبت هفته سلامت، برگزاری غرفه هفته جوانی جمعیت و برگزاری کلاس های آموزشی با عناوین تغذیه سالم در بانوان جوان، سلامت بانوان، برگزاری وبینار فرزندآوری و برگزاری 12 کلاس آموزشی مشتمل بر 370 نفر ساعت آموزشی با عناوین مختلف مانند بارداری، بیماری های شایع زنان و سلامت زنان در یائسگی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط تیم سلامت خانواده است.

 
فعالیت 63 پزشک متخصص و فوق تخصص در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گفت: با حضور 63 نفر پزشک متخصص و فوق تخصص و 58 پزشک عمومی، بیش از 220 هزار ویزیت عمومی و تخصصی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس صورت پذیرفته و 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

 
وی افزود: حضور پزشکان متخصص در 6 رشته‌ی تخصصی از جمله غدد، شبکیه، پوست، گوش و حلق و بینی، آسم و آلرژی، روانپزشکی کودکان و ... در پلی کلینیک مرکزی، تلاش مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برای افزایش رضایتمندی در کارکنان و خانواده بزرگ صنعت نفت جنوب کشور است.

 
دکتر تندر اعلام کرد: در حال حاضر در این بهداشت و درمان 58 نفر پزشک عمومی، 63 نفر پزشک متخصص و پزشک فوق تخصص، 14 نفر دندانپزشک و 8 نفر داروساز مشغول به خدمت می‌باشند.

 
خدمات بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ارتقاء یافت

 
دکتر تندر اظهار کرد: در راستای افزایش رضایتمندی مراجعان و با هزینه ای بالغ بر 45 میلیارد ریال، تجهیزات بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ارتقاء یافت.

 
وی در این خصوص گفت: امروزه رضایت بیماران در تعیین کیفیت خدمات سلامت و برنامه ریزی های مدیریتی نقش مهمی دارد و  کیفیت خدمات مهم ترین عاملی است که بر سطح رضایت مندی بیماران تاثیر مستقیم می گذارد.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، افزود: در این راستا، ارائه خدمات نوین نظیرِ لیزر پرتوان، مگنت، اولترا سوند، کشش، تحریکات الکتریکی و تنس، حمام پارافین، مادون قرمز، کامبینیشن تراپی، سوزن خشک و درمان های دستی در این مرکز صورت می پذیرد.
وی ابراز کرد: روزانه 200 بیمار در بخش های فیزیوتراپی پلی کلینیک مرکزی و درمانگاه شماره 2 توسط 12 فیزیوتراپیست مجرب و 4 دستیار پذیرش می شوند.

 
دکتر تندر از کاهش نوبت انتظار بیماران خبر داد و گفت: در جهت رضایتمندی مراجعان نوبت انتظار بیماران کاهش یافته و پذیرش بیماران اورژانسی و متعاقب اعمال جراحی و شکستگی ها در اسرع وقت قرار گرفته است.

 
به گفته وی، مشاوره و غربالگری بیماران و مراجعه کنندگان در جهت پیشگیری از بیماری های اسکلتی عضلانی و ارائه آموزش های لازم در این مورد و ارائه برنامه های آموزش حفاظت از ستون فقرات و مفاصل و ورزش درمانی از دیگر اقدامات بخش فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس است.

 
ارائه بیش از 26 هزار خدمت در بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در این باره عنوان کرد: از فروردین 1403 تاکنون، در جهت رضایتمندی مراجعان خدمات بخش دندانپزشکی منطقه فارس گسترش یافت و در این راستا، بیش از 26 هزار خدمت در بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ارائه شده است.

 
دکتر تندر ادامه داد: واحد دندانپزشکی در حال حاضر خدمات را در سطح عمومی در قالب ترمیم های آمالگام و کامپوزیت شیری و بزرگسال، جرمگیری، کشیدن های شیری و بزرگسال، جراحی های عمومی، آموزش بهداشت دهان ودندان، فیشور سیلانت، فلوراید تراپی و.... ارائه می دهد که از خرداد 1403 خدمات عصب کشی دندان های تک و دو کاناله هم در برنامه کاری واحد قرار گرفته است .

 
وی با اشاره به گسترش فعالیت های واحد دندانپزشکی و افزایش ارائه خدمات با جذب دندانپزشکان جدید در سیستم، افزود: در این راستا قابل ذکر است که از بهمن 1402 نیز، جهت رفاه حال بیماران قراردادی با یکی از درمانگاه های سطح شهر جهت ارائه خدمات تخصصی منعقد گردیده است.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در خصوص آمار خدمات سال 1403 عنوان کرد: امسال 26 هزار و 204 خدمت به کارکنان و مراجعان ارائه کردیم که از این تعداد 13 هزار و 699 به شاغلین و 12 هزار و 505 به بازنشستگان بوده است.

 
وی افزود: همچنین، در این خدمات رسانی تعداد 6 هزار و 41 اسکرین در واحد دندانپزشکی صورت گرفته است.

 
دکتر تندر از روال عملکرد بخش دندانپزشکی در این بهداشت و درمان گفت و تشریح کرد:  بخش دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه فارس، در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر، جهت ارائه خدمات مطلوب دندانپزشکی به خانواده بزرگ صنعت نفت مشغول به فعالیت است.

 
وی اضافه کرد: کادر درمانی واحد دندانپزشکی شاملِ 15 نفر دندانپزشک عمومی، 2 نفر متخصص عصب کشی و تشخیص، با ارائه خدمات مطلوب به بیماران مشغول فعالیت است.

 
دکتر تندر اظهار کرد: در این بخش بیماران ابتدا، در واحد اسکرین و معاینه توسط دندانپزشکان مربوطه تحت معاینه و تشخیص مشکلات دهان و دندان قرار می گیرند و پس از اولویت بندی درمان های مورد لزوم بیماران، به واحد پذیرش برای انجام هر نوع درمان، ارجاع داده می شوند.

 
به گفته وی، جرم گیری و بروساژ دندان ها همراه با آموزش بهداشت دهان و دندان، ارائه خدمات ترمیم و بازسازی تاج دندان ها با بیلد آپ آمالگام و کامپوزیت در سطوح مختلف دندانی، کشیدن دندان و جراحی دندان های نهفته و ضایعات دندانی و استخوانی، ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان شاملِ آموزش روش های بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی، فلورایدتراپی، فیشور سیلنت، کشیدن دندان شیری، پالپوتومی و پالپکتومی دندان های شیری و ترمیم این دندان ها، ارائه خدمات عصب کشی و عصب کشی مجدد، خدمات ترمیم و زیبایی شاملِ بیلد آپ آمالگام، بیلد آپ نوری، بیلد آپ آمالگام کراون، خدمات جراحی فک و صورت شاملِ جراحی دندان عقل، جراحی سایر دندان های نهفته از جمله خدمات بخش دندانپزشکی واقع در درمانگاه شماره 2 شیراز است.

 
بیش از 15 هزار خدمت در بخش رادیولوژی منطقه فارس ارائه شده است

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در توضیح این مهم گفت: بخش رادیولوژی این مرکز مجهز به سیستم های DDR، opg، ماموگرافی، سنجش تراکم استخوان و سونوگرافی می باشد.

 
دکتر تندر با اشاره به آمار تقریبی عملکرد این بخش ابراز کرد: در شش ماهه نخست امسال بیش از 15 هزار خدمت توسط واحد های مختلف بخش رادیولوژی صورت گرفته و در دو شیفت فعال صبح و عصر( شب ها آنکال) ارائه خدمت داده و موجبات رضایتمندی مراجعان را فراهم ساخته است.

 
سرویس ENT اتاق عمل با حضور سه پزشک ارتقاء یافته است

 
دکتر تندر در رابطه با عملکرد اتاق عمل این مرکز تصریح کرد: مجموع عمل های انجام شده در اتاق عمل دی کلینیک تعداد 650 مورد بوده که از این تعداد 313 عمل از طریق بی هوشی و 337 عمل نیز به صورت لوکال و سرپایی صورت گرفته است.

 
وی گفت: سرویس ENT اتاق عمل با حضور سه پزشک فعالتر شده و تعداد بیماران بیشتری تحت درمان قرار گرفتند.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با بیان این مطلب که بیشتر عمل های در این مرکز نسبت به سال گذشته از زیبایی به درمانی تغییر کرده است، افزود: با انجام تزریق های اپیدورال کاری شبیه کلینیک درد در اتاق عمل در حال انجام است و تعداد بیماران قابل توجهی تحت درمان قرار گرفته اند.

 
به گفته دکتر تندر، با بکارگیری پزشک متخصص جراحی و فوق تخصص لاپاراسکوپی و رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی امکان انجام عمل های هرنیا به صورت لاپاراسکوپی قابل انجام است.


ارائه بیش از 300 هزار خدمت در بخش آزمایشگاه

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از آمار کارکرد واحد آزمایشگاه خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست امسال بیش از 300 هزار خدت توسط این واحد به بیش از 20 هزار مراجعه کننده ارائه شده که از این تعداد بیش از 200 هزار خدمت مربوط به پلی کلینیک مرکزی و بیش از 100 هزار آن مربوط به درمانگاه شماره 2 این مرکز است.

 
دکتر تندر اظهار داشت: بخش آزمایشگاه بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در دو مرکز پلی کلینیک مرکزی و درمانگاه شماره 2 مشغول به خدمات رسانی است و با انجام تست های تخصصی و فوق تخصصی توانسته سهم بسزایی در امر خدمت رسانی بهداشت و  درمان در منطقه  داشته باشد.

 
به گفته وی، اموری نظیرِ پذیرش روزانه بیمار، نمونه گیری، جداسازی و سرم گیری نمونه ها، انجام آزمایش ها بر روی نمونه ها(خون، سرم، پلاسما، سنگ و مایعات بدن)، ثبت جواب در نرم افزار آزمایشگاه( LIS یا دستی)، چک موارد توسط مسئول هر بخش و ارسال به مسئول فنی، تایید نهایی مسئول فنی و ... در این واحد روزانه قابل انجام است.

 
پویایی واحد سلامت کار و HSE در شش ماهه نخست امسال

 
دکتر تندر با اشاره به اقدامات واحد سلامت کار و HSE در سال جاری، این اقدامات را گسترده خواند و گوشه ای از این اقدامات را بیان کرد و گفت: با توجه به اهمیت نظارت و تشخیص زود هنگام و پاسخ سریع به شیوع بیماری های عفونی نوپدید از قبیل تب دانگی و آبله میمونی و بیماری های سندرومیک نظیر سندرم مسمومیت غذایی و .... و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص منطقه و گستردگی واحدهای صنعتی تحت پوشش واحد سلامت کار در راستای جلوگیری از شیوع بیماری و درمان افراد مبتلا اقدامات شایسته ای انجام شده است.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس به تشریح این اقدامات پرداخت و گفت: انجام غربالگری زائرین کربلا، کارکنان بهداشت و درمان و کارکنان شرکت های تابعه در مناطق عملیاتی، آگاهی رسانی عمومی با استفاده از پیام های بهداشتی و پخش فیلم در درمانگاه های صنعتی و خانواده در خصوص اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در رابطه تب دانگی، همکاری با واحد آموزش در رابطه با آموزش کارکنان اداری و درمانی  به صورت مستمر در رابطه با شناخت و درمان بیماری تب دانگی، ایجاد چارت فراخوان در بحران های زیستی در درمانگاه های صنعتی، اطلاع رسانی به پزشکان و پرستاران از آخرین دستورالعمل های معاونت بهداشتی و درمانی از طریق پیام رسان های اجتماعی  و ارسال فیلم ، پوستر، موشن گرافی، و آموزش های مجازی به روابط عمومی شرکت های صنعتی منطقه از جمله این اقدامات است.

 
وی افزود: همچنین، بازدید بهداشت محیط از اماکن عمومی مناطق عملیاتی و ستادی به منظور بررسی مخاطرات زیستی و پیشگیری از بیماری های واگیر (کنترل ناقلین پشه آئدس ، سالک و غیره)، ارسال دستورالعمل های پیشگیرانه از تب دانگی با هدف بهسازی ، پاکسازی و پیشگیری در مراکز ستادی و عملیاتی شرکت های صنعتی تحت پوشش نیز توسط این واحد اجرا شده است.

 
دکتر تندر با بیان اینکه" در راستای آمادگی درمانگاه های صنعتی و پزشکیاری جهت مقابله با مخاطرات احتمالی اقدامات قابل توجهی انجام شده است" گفت: انجام مانورهای مشترک با مناطق صنعتی، برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی جهت رانندگان آمبولانس درمانگاه های مناطق صنعتی ، پزشکیاری و ایستگاه ها در راستای اجرای سند MERP ، برگزاری جلسات مشترک ،کمیته های سلامت و پدافند غیرعامل با روسای HSE مناطق، آموزش نحوه ی مواجهه با مصدومین ناشی از H 2 S در راستای اجرای پدافند شیمیایی، تامین آنتی دوت های مورد نیاز هر منطقه بر اساس مواجهات احتمالی، خریداری آمبولانس با تجهیزات در درمانگاه پالایش نفت شیراز و دیگر اقدامات ...، در شش ماهه نخست سال صورت گرفته است.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس تصریح کرد: با توجه به اهمیت بهبود شرایط کاری و رعایت استانداردها در محیط های درمانی که تضمین کننده سلامت کارکنان و مراجعین نیز می باشد واحد سلامت کار و HSE با شناسایی و کنترل مخاطرات اقدامات شایسته ای از قبیل :تهیه و ترسیم نقشه سیستم اعلام و اطفاء حریق ساختمان های درمانگاه های مرکزی و خانواده که توسط سازمان آتش نشانی تایید شده است، تهیه و ترسیم نقشه AS BUILT  ساختمان های درمانگاه های مرکزی و خانواده که توسط سازمان نظام مهندسی کشور تایید شده است، استانداردسازی جایگاه نگهداری سیلندرهای اکسیژن، پیگیری جهت تهیه و نصب دتکتور گاز دی اکسید کربن و متان جهت بویلرهای تاسیسات با هدف جلوگیری از نشتی و انفجار، استانداردسازی تابلوهای برق به منظور حفاظت از تجهیزات مرکز جراحی محدود و درمانگاه ها و صرفه جویی در مصرف برق، برگزاری مانورهای آمادگی در شرایط اضطرای در درمانگاه های خانواده و ... را در دستور کار داشته و پس از پیگیری های لازم انجام داده است.

 
به گفته وی، ویزیت بیش از 5 هزار نفر از کارکنان و مراجعین به طب صنعتی در درمانگاه های صنعتی و درمانگاه مرکزی درشش ماهه ی اول سال، بررسی بیش از هزار و 600 پرونده در کمیسیون پزشکی منطقه درشش ماهه ی اول سال، انجام بیش از 2 هزار معاینه صنعتی در شش ماهه ی  اول سال و برگزاری دو جلسه شواری عالی پزشکی نیز به همت واحد سلامت کار و HSE در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس صورت پذیرفته است.

 
پذیرش بیش از 200 هزار نسخه دارویی

 
دکتر تندر در خصوص فعالیت بخش خدمات دارویی این مرکز گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با دارا بودن سه داروخانه در سه مرکز درمانی خود در شش ماهه نخست امسال بیش از 200 هزار نسخه پذیرش داشته است.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس افزود: انجام ماهانه بازرسی از انبارهای دارویی و تجهیزات پزشکی، برگزاری کمیته دارو ودرمان جهت بهبود کیفیت تجهیزات پزشکی و داروهای مصرفی، عودت داروهای مازاد بخش اورژانس درمانگاه شماره 2 با توجه به شبانه روزی شدن داروخانه این درمانگاه، بازرسی مداوم از بخش دندانپزشکی و آزمایشگاه، بازرسی از داروخانه های مناطق صنعتی، اعزام کارکنان انبار دارویی و تجهیزات پزشکی جهت آموزش تکمیلی سیستم جامع کالا به تهران، بازرسی از داروخانه های طرف قرارداد و درمانگاه های طرف قرارداد، جابجایی اقلام با تاریخ بلند دارو و تجهیزات جهت جلوگیری از انقضای داروها در داروخانه های نواحی صنعتی از جمله اقدامات واحد خدمات دارویی است.

 
وی اضافه کرد: همچنین، نرم افزار سلامت نگار در سه درمانگاه راه اندازی و دوره های آموزش و رفع اشکال با حضور تیم راه اندازی این نرم افزار در شیراز صورت پذیرفت.

 

واحد خدمات پشتیبانی:

 

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس ضمن رضایتمندی از عملکرد واحد خدمات پشتیبانی این مرکز و برقراری ارتباط بین واحدهای درمانی و غیر درمانی به منظور ارائه هر چه بهتر خدمات به مراجعان و کارکنان، به شرح زیر به تفسیر واحدهای مذکور پرداخت.

 

عملکرد موفق واحد مالی منطقه فارس

 

این واحد با توجه به وظیفه نظارت بر حسن انجام کار تمامی واحدهای مرکز، مسئولیت جذب بودجه و کنترل هزینه های در طول سال را به نحو احسن به عهده داشته و تاکنون پرداخت تمامی اسناد مرتبط با مراکز طرف قرارداد، پیمانکاران طرف قرارداد، هزینه های خرید تجهیزات و ... را تا شهریور ماه 1403 کنترل و اجرایی نموده است.

 
عملکرد واحد امور کارکنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در خصوص این مهم گفت: واحد امور کارکنان این بهداشت و درمان که وظیفه ذاتی اش ارائه خدمات به کارکنان مجموعه می باشد توانسته است به صورت شایسته ای در خدمت پرسنل درمانی و غیر درمانی باشد؛ به نحوی که که تمامی مراحل مربوط به انتصابات، ترفیعات، فوق العاده های پرسنلی، وام ها، بیمه های تکمیلی پرسنل و افراد تحت تکفلشان و ... را با وضعیت مطلوب و در زمان مناسب اجرایی نماید.

 
دکتر تندر افزود: به عنوان مثال، این واحد توانسته در بحث جذب نیروهای ایثارگر مشمول بند (د) و ( و ) مراحل اجرایی تشکیل پرونده، تبدیل وضعیت به پیمانی، تبدیل وضعیت به رسمی و پرداخت تمامی مطالبات معوقه این گروه از همکاران را که حدود 70 نفر تاکنون بوده اند را به پایان برساند.

 
وی اضافه کرد: این واحد همچنین، در بحث ارائه وام ودیعه مسکن به همین گروه که عمدتا از گروه های جوان جامعه و اجاره نشینان هستند، تلاش مضاعفی به عمل آورده است.

 
به گفته وی، پرداخت وام قرض الحسنه وزارتی، تعدیل مدرک تحصیلی پرسنلی که ادامه تحصیل داده اند، حمایت از قشر جوان بهداشت و درمان جهت ترغیب فرزندآوری با پرداخت پاداش و کمک هزینه و ... از اهم وظایفی است که این واحد به صورت مصرانه پیگیری نموده است.

 
افزایش مراکز طرف قرارداد بهداشت و درمان فارس

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از افزایش 15 درصدی تعداد مراکز طرف قرارداد این مرکز نسبت سال ۱۴۰2 در جهت رضایتمندی کارکنان و خانواده های آن ها خبر داد و گفت: اکنون 257 مؤسسه و مرکز شامل 115 بیمارستان و مرکز جراحی محدود، 21 مطب، 37 داروخانه و 84 مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این بهداشت و درمان قرارداد همکاری دارند.

 
وی گفت: قرارداد تعداد یکصد و 39 مرکز امسال نیز تمدید شده و موجبات رضایتمندی مراجعان را فراهم ساخته است.

 
دکتر تندر اظهار داشت: این تعداد مراکز طرف قرارداد در 26 شهرستان استان فارس و شهرستان یاسوج قرار دارند.

 

حذف دفترچه خللی در عملکرد واحد بیمه گری و درمان غیرمستقیم منطقه فارس ایجاد نکرده است

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در این خصوص توضیح داد: حذف دفترچه خللی در عملکرد واحد بیمه گری و درمان غیرمستقیم منطقه فارس ایجاد نکرده است و با حفظ روال جاری، دریافت خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت نیز کما فی سابق ادامه دارد.
دکتر تندر با ارائه گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته مرتبط با حذف دفترچه و اجرای نسخه الکترونیک، گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در راستای الکترونیکی شدن و الزام قانونی حذف دفترچه های درمانی اقداماتی انجام داده تا موجبات رضایتمندی مراجعان را فراهم سازد.

 
وی افزود: در این راستا، به مراکز طرف قرارداد، در ارتباط با نحوه پذیرش مراجعان صنعت نفت بر اساس دستورالعمل سازمان نامه صادر و ارسال شد و از مراکز طرف قرارداد شهرستان هایی(یاسوج، مرودشت، نورآباد، سروستان و...) که در مورد پذیرش بیماران با مشکلاتی مواجه می شدند، بازدید به عمل آمد و در خصوص رفع این مشکلات از طریق برگزاری به صورت تماس تلفنی با ریاست و مدیریت مجموعه شهرستان های آباده، جهرم، استهبانات، لامرد، فسا، کازرون مرتفع گردید.

 
دکتر تندر گفت: همچنین در این خصوص، با واحد اقتصاد درمان و بیمه گری دانشگاه علوم پزشکی شیراز جلسه مشترک صورت پذیرفت و در مورد نحوه پذیرش بیماران فاقد دفترچه، احراز هویت و نحوه خدمات دهی، هماهنگی های لازم به عمل آمد و مقرر شد؛ دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تمام زیر مجموعه ها مربوطه دستورات لازم در مورد نحوه پذیرش و خدمات دهی را ارائه دهد.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: همزمان با اقدامات فوق، از مراکز طرف قرارداد قدیم و مراکزی که در خواست قرارداد همکاری با صنعت نفت داشتند، بازدید به عمل آمد و به همکاران مقیم شهرستان ها این امکان داده شده که مراکز متقاضی همکاری را به دلخواه و بر اساس موافقت حداکثری افراد ساکن معرفی نموده و پس از بازدید با مراکز درمانی دارای شرایط لازم قرارداد بسته شود.

 
وی تصریح کرد: در جهت رفع مشکل مراجعان به صورت تلفنی و در صورت عدم شناسایی و احراز هویت از طریق سامانه راهنمایی های لازم اعلام شده و شماره تلفن رییس بیمه گری و همکاران مرتبط با کارشناسی اسناد و صدور دفترچه در اختیار مراکز طرف قرارداد قرار گرفته است.

 
به گفته دکتر تندر، مشکلات مطرح شده در تمامی موارد فوق، شامل: عدم احراز هویت از طریق سامانه تامین اجتماعی و SIS ، عدم امکان نسخه نویسی الکترونیک و نسخه پیچی، نحوه خدمات دهی به بیماران فاقد دفترچه، نحوه ارسال صورتحساب توسط مراکز طرف قرارداد و عدم همکاری مراکز طرف قرارداد به صورت عمدی، عدم شناسایی فرزندان بالای 22 سال، در حال حاضر به استثای نسخه پیچی، رفع شده است و در مورد مسئله نسخه پیچی نیاز به اقدام سازمانی است که مکررا اطلاع رسانی شده است و در دست پیگیری می باشد.

 
برگزاری دوره های آموزشی متعدد اثربخشی قابل توجهی ایجاد کرده است

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از عملکرد واحد آموزش و پژوهش این مرکز گفت و عنوان کرد: برگزاری بیش از 80 دوره آموزشی به صورت حضوری با عناوین مختلف مانند دوره توانمندسازی پرستاران، احیا قلبی-ریوی، تفسیر نوارقلب، استروک، رفتار سازمانی، پژوهش و روش تحقیق و… و برگزاری بیش از 50 دوره آموزشی به صورت غیرحضوری با عناوین مختلف مانند مدیریت مسمومیت با گاز H 2 S در واحدهای صنعتی، مدیریت عملیات امدادو نجات، دوره های بهداشت و سلامت روان، تجهیزات آمبولانس، تب دانگ، آبله میمونی و ....بخشی از فعالیت های این واحد جهت بروزرسانی اطلاعات مدیران وکارکنان و افزایش توانمندی هر چه بیشتر آن ها است.

 
دکتر تندر افزود: برگزاری جلسات آموزشی مرتبط با کارکنان با 872 نفر شرکت کننده به میزان بیش از 2 هزار  نفر ساعت، برگزاری جلسات آموزشی مرتبط با مدیران با 123 نفر شرکت کننده به میزان بیش از هزار و 500 نفر ساعت، اثر بخشی سطح یک و سطح دو دوره های آموزشی در حدود90  درصد، چاپ 2 مقاله در ژورنال های معتبر علمی بین المللی با affiliation بهداشت و درمان فارس، تعداد 5 پروژه تحقیقاتی در دست اقدام، برگزاری آزمون های جذب نیرو به صورت پیمانکاری (پزشک، دندانپزشک و ...)، برگزاری دوره های آموزشی بدو استخدام کارکنان تبدیل وضعیت شده (بند (د) و (و))، برگزاری دوره های مربوط به تهدیدات زیستی و شیمیائی ، برگزاری دوره های آموزشی توان افزایی و ارتقاء مهارت های شغلی زنان، برگزاری پنل حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بهداشت و درمان فارس از دیگر فعالیت های واحد آموزش و پژوهش این مرکز می باشد.

 
وی اضافه کرد: همچنین، تولید محتوای آموزشی جهت ارائه در سطح سازمان، برگزاری دوره های مرتبط با پرسنل در شرف بازنشستگی با عنوان خدمات و مقررات بازنشستگی....، برگزاری دوره همووژیلانس و کسب گواهی  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، برگزاری دوره های مربوط به انطباق با عناوین تکریم ارباب رجوع ، منشور حقوق بیمار و...، بررسی و انتخاب مدرس از کارکنان بهداشت و درمان فارس و معرفی به ستاد سازمان جهت برگزاری دوره های آموزشی غیرحضوری در سطح سازمان، برگزاری مانور احیا، برگزاری جلسه روش تحقیق و پژوهش و... در شش ماهه نخست امسال انجام پذیرفته است.

 

واحد خدمات عمومی فعالیت گسترده ای دارد

 

دکتر تندر در رابطه با فعالیت های واحد خدمات عمومی در این مرکز ابراز داشت: با توجه به حجم بالای امور مرتبط با این واحد و رفع مشکلات در سطح منطقه و پلی کلینیک مرکزی، درمانگاه شماره 2 و درمانگاه دمرودشت همکاری لازم با پایگاه بسیج، خدمات مرتبط با میز خدمت، برپایی موکب و همچنین هماهنگی مستمر با بازرسان دانشگاه به منظور رفع نواقص و رضایتمندی مراجعان و دریافت پروانه های مرتبط را جاری و ساری نموده است.

 
اقدامات درمانگاه شماره 2 و درمانگاه مرودشت در شش ماهه نخست 1403

 
دکتر تندر در تشریح عملکرد درمانگاه شماره 2 مجموعه بهداشت و درمان منطقه فارس عنوان کرد: با توجه به افزایش بار مراجعان و افزایش نیاز بیماران، تعدادی پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته های مختلف شامل: ارتوپدی، داخلی، چشم پزشکی، پوست و مو، جراح عمومی، داخلی مغز و اعصاب و فوق تخصص غدد جهت رفاه حال مراجعان و بیماران به مجموعه کلینیک های تخصصی اضافه گردید.

 
وی آمار خدمات ارائه در بخش های مختلف این درمانگاه را به تفکیک اعلام کرد و گفت: انجام بیش از 100 هزار ویزیت عمومی و تخصصی، ارائه بیش از 3 هزار خدمت فیزیوتراپی، انجام بیش از هزار مورد غربالگری پرستار خانواده، انجام بیش از 2 هزار خدمات در بهداشت خانواده به همراه برگزاری کلاس های آموزشی بارداری و یوگای تخصصی بارداری، ارائه حدود 80 هزار نسخه توسط داروخانه که از این میزان تعداد بیش از 2 هزار نسخه به مراکز طرف قرارداد ارجاع شده است ارائه بیش از 11 هزار خدمت توسط واحد آزمایشگاه و ارائه خدمت به حدود 40 هزار مراجعه کننده در واحد اورژانس بخشی از فعالیت های درمانگاه شماره 2 در شش ماهه نخست می باشد.

 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، همچنین، تعداد بیش از 700 مورد غربالگری، بیش از 10 هزار مورد مراجعه به پزشک خانواده و بیش از هزار مراجع به دندانپزشکی نیز در درمانگاه مرودشت صورت پذیرفته است.

 
حضور تیم پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در موکب امت واحده

 
دکتر تندر ادامه داد: همزمان با ایام سوگواری اربعین حسینی، تیم پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با ارائه 70 قلم دارو و 13 قلم لوازم پزشکی مصرفی به ارزش بیش از 50 میلیون تومان و حضور تیم پزشکی و پرستاری در موکب امت واحده واقع در مسیر شهر نودان استان فارس، خدمات پزشکی رایگان روزانه به بیش از 200 زائر در مسیر پیاده‌روی کربلا ارائه داد.

 
وی توضیح داد: این اقلام به منظور تأمین نیازهای درمانی و بهداشتی زائران در مسیر زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) فراهم شد.

 
به گفته دکتر تندر، علاوه بر این، تیم متشکل از پزشکان و پرستاران بهداشت و درمان صنعت نفت فارس به صورت روزانه در موکب امت واحده حضور داشتند و خدمات پزشکی سرپایی به زائران ارائه می دادند.

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: این خدمات به صورت رایگان به زائران ارائه می شد و روزانه بیش از 200 نفر از این خدمات بهره‌مند می‌شدند.

 
وی افزود: این فعالیت بخشی از تلاش‌های هر ساله بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برای ارتقای سلامت و رفاه زائران در طول پیاده‌روی کربلا است و به همت کادر درمان، پایگاه مقاومت بسیج و شورای فرهنگی منطقه فارس صورت پذیرفته است.
هفته دولت در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس پاس داشته شد

 
دکتر تندرگفت: همزمان با هفته دولت، گرامی داشت این هفته با برگزاری برنامه های فرهنگی و خدماتی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس صورت پذیرفت.

 
وی ابراز کرد: امسال نیز مانند سال های گذشته با برگزاری برنامه های متنوع، یاد و خاطر شهدای انقلاب به ویژه دو شهید والا مقام "محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر" در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گرامی داشته شد .

 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از برپایی تعداد پنج میزخدمت سلامت از ابتدای امسال تاکنون توسط کادر درمان منطقه فارس در مناطق محروم خبر داد و اظهار داشت: در این راستا، میزهای خدمت سلامت متشکل از روانشناس، ماما، پرستار و پزشک نیز در مناطق محروم شهر شیراز برگزار شد و چندین دوره غرفه کتاب و محصولات فرهنگی نیز در محل درمانگاه های این مرکز دایر گردید.

 
********************

 
دکتر تندر در پایان اذعان داشت: صنعت نفت به‌دلیل ماهیت کاری خود همواره با خطرهای جدی برای کارکنان همراه است و توجه به پیشگیری و به ‌دنبال آن درمان در این صنعت، اهمیت ویژه‌ای برای حفظ نیروی انسانی و استمرار تولید نفت و گاز دارد.

 
وی تصریح کرد: از همین رو، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، از آغاز حرکت چرخ‌های عظیم این صنعت در کشور، وظیفه حفظ و ارتقای سلامتی کارکنان صنعت نفت و خانواده‌های آنان را در گستره پهناور کشور به‌ عهده داشته و به‌ عنوان پشتیبان سلامت خانواده بزرگ صنعت نفت، گام‌های استواری برداشته است.

 
به گفته وی، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و مناطق، توانسته است در مسیر اعتلای خود اقدام‌های ارزنده‌ای انجام دهد و همچنان، در جهت نیل به اهداف عالی و پیشبرد مطلوب خدمات رسانی خانواده بزرگ صنعت نفت کوشا باشد.
۴ مهر ۱۴۰۳ ۰۸:۰۵
تعداد بازدید : ۱۳۰
کد خبر : ۱۶,۱۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید