نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۳

اخبار

پوشش 90 درصدی پرونده پزشکی خانواده در بهداشت و درمان شمالغرب کشور

بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور خدمات گسترده ای همسو با سیاست های وزارت نفت ارائه می دهد.حوزۀ فعالیت بهداشت و درمان نفت شمال غرب سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل است که دارای یک پلی کلینیک در شهر تبریز، یک درمانگاه در پالایشگاه، یک درمانگاه سلامت کار در پتروشیمی، یک درمانگاه در شهر ارومیه و هفت مرکز سطح یک پزشکیاری در مراکز ایستگاه های گاز و خط لوله است، همچنین با همکاری شرکت های حوزه نفت و انرژی استان اردبیل و موافقت مدیرعامل سازمان مقرر شد یک مرکز درمانی در شهر اردبیل راه اندازی شود. دکتر بهروز عظیم زاده رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور در گفت وگو با خبرنگار «ستاد سازمان» به کم وکیف فعالیت های این مرکز درمانی پرداخت.

وی با اشاره به خدمات ارائه شده در  پلی کلینیک تخصصی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور می گوید: این پلی کلینیک در زمینی به مساحت 8500 متر مربع و با زیر بنای 6500 متر مربع  و در سه طبقه با واحدهای اورژانس، سلامت خانواده، سلامت کار، بهداشت محیط، داروخانه، دندان پزشکی، اسناد پزشکی و تغذیه، مرکز مشاوره روان و .... واحدهای اداری خدمات ارائه میکند همچنین خدمات تخصصی زنان ، کودکان داخلی. اعصاب و روان، نورولوژی، روماتولوژی، اورولوژی، چشم و غدد در آن فعال هستند که روزانه نزدیک به حدود 400 نفر به اورژانس مراجعه میکنند.

دکتر عظیم زاده در حوزه سلامت کار، می افزاید: مرکز تخصصی طب کار بهداشت و درمان شمالغرب کشور در مناطق در حوزه معاینات دوره ایی و معاینات بازگشت به کار پیشتاز می باشد به طوری که حتی در زمان کرونا هم بالای 95 درصد پوشش معاینات دوره ایی را داشتیم.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور تصریح می کند : پوشش معاینات دوره ایی در حال حاضر بالای 98 درصد می باشد و برای نخستین بار معاینات بدو استخدام نیروهای بند (دال) و (و) در همین مرکز انجام گرفت که شامل ۱۲۰۰ نفر بود.

به گفته او در خصوص توجه به بهداشت محیط ، سم‌پاشی و ارزیابی ریسک فاکتورها در سه ‌تا استان تحت پوشش به‌صورت سیار برای کل قسمت‌های با هماهنگی و قرارداد با شرکت های منطقه در شش ماه اول انجام میگردد.

عظیم زاده با اشاره به خدمات گسترده واحد سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور می گوید  : درحال‌حاضر چهار پزشک، 2 مراقب سلامت و یک ماما در این واحد مشغول به کار هستند، جمعیت تحت پوشش در تبریز نزدیک به 10 هزار نفر است که نزدیک به 9 هزار نفر دارای پرونده پزشکی خانواده هستند.

او با بیان اینکه در شهرستان ها به دلیل عدم دسترسی تشکیل پرونده پزشکی خانواده با کندی پیش میرود، می گوید: در ارومیه حدودا 3 هزار نفر جمعیت تحت پوشش داریم که با یک مراقب سلامت ، حدود 2 هزار نفر دارای پرونده پزشکی خانواده هستند، معاینات در سنین و گروهای  مختلف اعم از کودک، نوجوان، جوان، میانسالی و سالمندی صورت میگیرد و خدمات در حوزه های مختلف زنان، پیشگیری از بیماری های مزمن،دندانپزشکی، بیماری های قلبی و عروقی ، غربالگری کنسرها و ...... ارائه میشود.

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور ، ارائه خدمات پیشگیرانه را از اولویت های سلامت دهان و دندان عنوان و بیان می داشت : خدمات پیشگیرانه در حوزه سلامت دهان و دندان علاوه بر صرفه جویی هزینه منجر به افزایش سلامتی خود فرد است چرا که از جراحی و ایمپلنت جلوگیری می کند.

این مقام مسئول با اشاره به با تلاشهای شبانه روزی در ارائه خدمات به جمعیت طبی و رضایتمندی جمعیت تحت پوشش اذعان می داشت : خوشبختانه رابط بهداشت و درمان صنعت نفت شمالغرب کشور با شرکت‌های منطقه  یک ارتباط تنگاتنگ است و جلسات به طور دوره‌ای با همه شرکت‌های استان آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل  برگزار میشود بطوری که در کمیته سلامت آنها عضو هستیم و قبل از بروز مشکلات با همکاری یکدیگر چالش ها و موانع را مرتفع می نماییم، کارگروه سلامت به میزبانی شرکت ها برگزار میشود و حتی با شرکت خطوط لوله استان زنجان همکاری لازم صورت میگیرد و اثن موضوع بصورت شبانه روزی است به نحوی که در صورت بروز مشکل برای نرم افزارها ما تا کنون قطعی خدمات نداشتیم.

دکتر عظیم زاده در ادامه از ارائه خدمات به نیروهای پالایشگاه منطقه گفت : اواخر سال گذشته طی قرارداد منعقد شده با بهداشت و درمان شمالغرب، برای بیش از هزار نفر از پرسنل شرکت مذکور، معاینات دوره ایی انجام گرفت  که موجب رضایت مدیران منطقه قرار بود، در سه استان زیر مجموعه با 337 مرکز ، طرف قرارداد هستیم.

رئیس بهداشت و درمان شمالغرب در مورد عملکرد این منطقه در حوزه مسئولیت اجتماعی ضمن تشکر از همکاران بسیجی گفت : در بحث اردوهای جهادی، با همکاری بسیج جامعه پزشکی منطقه ، اقدامات بسیار خوبی انجام شد بطوریکه سال قبل، در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، از کانون پزشکی بهداشت و درمان نفت شمالغرب به‌عنوان کانون نمونه تقدیر بعمل آمد.

وی افزود: با همکاری شرکت های منطقه، تعدادی دارو خریداری شد که این داروها علاوه بر اردوهای جهادی منطقه، در موکب های اربعین سازمان، سیل سیستان و بلوچستان و اردوهای راهیان نور شرکت ها استفاده و توزیع شد و مازاد آن نیز جهت استفاده در اردوهای جهادی منطقه شمال کشور، ارسال گردید.

در پایان مصاحبه ایشان ضمن بیان مشکلات منطقه به عدم ارائه خدمات تصویربرداری،تعطیلی دو ساله بخش فیزیوتراپی و چالش های جذب نیرو در بحث پزشکی، دندانپزشکی و پرستاری اشاره کرد و امیدوار بود با خرید تجهیزات و جذب نیروی موردنیاز این مشکلات مرتفع شود و گام بلندی در ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش رضایت مندی به جمعیت تحت پوشش در منطقه برداشته شود.


خبر

۱ مهر ۱۴۰۳ ۱۱:۲۶
تعداد بازدید : ۳۲۷
کد خبر : ۱۶,۰۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید