نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ ۰۷:۰۹

اخبار

ارتقای سطح سلامت کارکنان با تنوع خدمات

بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور موفق به ارائه خدمات جامع و بهبود کیفیت درمانی و بهداشتی شده است و با تنوع ارائه خدمات به دنبال ارتقای سطح سلامت کارکنان هستیم.

دکتر بهزاد نوریان در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت،  با اشاره به خدمت رسانی این مرکز در 3 استان شمالی کشور گفت : مناطق تحت پوشش بهداشت و درمان شمال کشور استان های گیلان، مازندران و گلستان است که به دارای 4 مرکز بهداشتی و درمانی محمودآباد، گرگان، ساری و رشت می باشد و خدمات درمانی و بهداشتی در این مراکز به صورت بستری و سرپایی ارائه می شود.

وی گفت: پوشش خدمات جمعیت صنعت نفت استان های سواحل جنوبی دریای خزر را با وجود پراکندگی وسیع جمعیتی و جغرافیایی به عهده این مرکز است و  شامل 12 مرکز پزشکیاری در مناطق عملیاتی نفت خزر ، پایانه‌های نفتی نکا و تلمبه خانه نفت و گاز است.

نوریان با بیان این که جمعیت تحت پوشش این مرکز در سه استان حدود 20 هزار نفر است گفت : بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور مسئول ارائه خدمات به جمعیت  17هزار 680 نفری است که با اضافه شدن مهمانان مجتمع تفریحی، ورزشی و آموزشی محمودآباد، این تعداد به حدود 20 هزار  نفر افزایش می‌یابد، خدمات درمانی در دو مقوله مستقیم و غیرمستقیم ارائه می‌شود.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور تصریح کرد : در حوزه درمان غیرمستقیم خدمات درمانی در 67 شهر و 300 مرکز طرف قرارداد است که با توجه به جمعیت طبی شامل مطب پزشک معتمد، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی بزرگ با تنوع خدمات ارائه میشود.

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور با اشاره به ارائه انواع خدمات به افراد تحت پوشش گفت : در حوزه طب صنعتی در سال گذشته 5 هزار 528 نفر تحت معاینات طب صنعتی قرار گرفتند که در بازه زمانی 6 ماهه نخست امسال رقمی نزدیک به 2500 بوده ، همچنین در سال گذشته تعداد 200 نفر از استخدامی های  بند (دال) و (و) در شش ماهه اول سال 50 نفر تحت معاینات کامل استخدامی قرار گرفتند.

وی ادامه داد : گروه واحد سلامت خانواده متولی طراحی، سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه های بهداشتی اولویت دار برای گروه های آسیب پذیر جامعه (مادران- نوزادان- کودکان- نوجوانان- زنان و سالمندان کشور) است. این واحد افزون بر غربالگری خانواده های زیرپوشش ، مسؤولیت پیگیری بیماری های مزمن غیرواگیر (دیابت، فشارخون بالا، چربی خون بالا، اضافه وزن و چاقی) را هم به عهده دارد. به گفته او، تیم سلامت خانواده در قالب 7 پزشک، 7 پرستار  و 3  کارشناس مامایی در درمانگاه های رشت، ساری و محمودآباد فعالیت می کند .

نوریان با تاکید بر کاهش زمان انتظار برای نوبت پزشک متخصص و افزایش رضایتمندی با جذب نیروی‌های متخصص پرکیس بیان کرد: در درمانگاه رشت و ساری از خدمات تخصصی پزشکان متخصص ارتوپدی، مغز و اعصاب ،داخلی، قلب و عروق ، فوق تخصص گوارش، اطفال و زنان و مامایی  به تعدا 19 نفر  بهره مند شدیم.

او با بیان اینکه ارائه خدمات اورژانس به همه افراد زیر پوشش (منطقه شمال و دیگر مناطق کشور) صورت می گیرد، ادامه داد:  بیماران سرپایی با مراجعه به اورژانس درمانگاه ها از خدمات لازم برخوردار و در صورت نیاز با آمبولانس و اسکورت طبی به بیمارستان انتقال داده می شوند ، در سال گذشته 175 مورد اعزام صورت گرفته است که امیدواریم با با تجهیز آمبولانس جدید در ناوگان بهداشت و درمان شمال کشور در این بخش هم شاهد افزایش رضایت مندی باشیم.

  رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور  یکی از اقدامات موثر در دستیابی به بهترین کیفیت ارائه خدمت را برگزاری دوره های آموزشی بیان کرد و گفت : سال گذشته7 هزار و 380 نفر ساعت کلاس آموزشی برای ارتقای آگاهی کارکنان برگزار شد که برای 6 ماهه نخست امسال 3 هزار و 200 نفر  ساعت بوده است.

خدمات دهی به مهمانان مهمانسراها

رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور به ارائه خدمات درمانگاه محمودآباد می پردازد و می گوید: این درمانگاه به صورت شبانه روزی (در سه شیفت کاری) و در تمامی روزهای سال و به طور ویژه در روزهای تعطیل با حضور پزشک و پرستار (پرستار مرد و پرستار زن) در هر نوبت، علاوه بر جمعیت تحت پوشش صنعت نفت، به تمام مراجعان مجتمع ورزشی - تفریحی محمودآباد خدمات پزشکی، اورژانس بستری، دندان‌پزشکی، آزمایشگاه، رادیولوژی را ارائه میکند.

نوریان با اشاره به ارائه خدمات در درمانگاه رشت نیز گفت: این درمانگاه در طبقه دوم ساختمان قرار دارد که از نظر استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی و تردد و دسترسی بیمار مورد تایید نیست ، در حوزه عمرانی ساخت پلی کلینیک رشت است که واحد اورژانس آن تا ماه آینده تکمیل و راه اندازی خواهد شد و از دیگر برنامه های آتی مجوز گسترش پلی کلینیک ساری را در دستور کار قرار است.

وی در خصوص خرید تجهیزات پزشکی برای پلی‌کلینیک‌های ساری و محمودآباد تصریح کرد : موفق‌ترین بهداشت درمان در بین مناطق برای جذب سرمایه و خرید هستیم و پوشش 100 درصدی خرید تجهیزات در سامانه ستاد صورت گرفته که شامل  دستگاه سونوگرافی ساری و رشت ، تجهیز بخش‌های قلب و عروق با دستگاه‌های اکوکاردوگرافی و تست ورزش ، خرید تجهیزات نوار عصب و عضله و رادیولوژی دیجیتال محمودآباد و اتو نایلرز بیوشیمی و ....را شامل میشود.

نوریان در ادامه با اشاره به تعامل بسیار تنگاتنگ بهداشت درمان شمال کشور با شرکت‌های نفتی منطقه گفت : جلسات متعددی با مسئولین شرکت ها بصورت مستمر و دوره ایی برگزار می شود و از نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهاد ها در جهت بهبود کیفی و کمی خدمات بهره مند میشویم و این رابطه با صندوق ها و کانون بازنشستگان منطقه نیز همواره برقرار است .

 تشکیل پرونده سلامت الکترونیک

نوریان با بیان اینکه تمام افراد تحت پوشش، دارای پرونده سلامت الکترونیکی هستند، می گوید: پرونده سلامت الکترونیکی  افراد زیر پوشش به طور کامل با برنامه های پزشک خانواده کشوری و بسته های خدمتی مدون در وزارت بهداشت و درمان هماهنگ است و تیم سلامت خانواده نفت، حتی به طور کامل تر  و دقیق تر بر سلامت جمعیت تحت پوشش خود نظارت دارد ، همچنین بهداشت و درمان شمال کشور جز اولین منطقه ای بود که براساس دستورالعمل کشوری اجرای موفقیت آمیز نسخ الکترونیک را به طور کامل انجام داد.

وی یکی از فعال ترین بخش ها در بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور را  حوزه اسناد پزشکی معرفی کرد و گفت : به دلیل ماهیت درمان غیر مستقیم و پراکندگی مراکز در شمال کشور فعالیت این واحد بسیار پررنگ است به طوری که در سال  گذشته 54 هزار 816 نسخ و سند مورد بررسی قرار گرفت و در مجموع مراکز طرف قرارداد حدود 10 میلیارد تومان صرفه جویی هزینه داشتیم ، در سال 6 ماهه اول سال 22 هزار نسخ مورد بررسی قرار گرفته است .

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور خاطر نشان کرد : علاوه بر موضوعات مطرح شده در حوزه IT  پیشرفت های چشمگیری انجام شده و طبق استانداردها اتاق سرور نوسازی و بهسازی شده و انشالله اولین منطقه در حوزه دریافت ایزو هستیم، هچنین با راه اندازی حسابداری صنعتی و تفکیک واحدهای سوده و زیاده ده توانستیم میزان ارجاعات را کاهش دهیم که همین موضوع منجر به تبدیل واحد زیان ده به سودده بود که یکی از دستاوردها بشمارو میرود و خداروشکر در این دو سال جهش 35 درصدی درآمد را داشتیم .


۲۶ شهریور ۱۴۰۳ ۱۵:۲۹
بهزاد نوریان، |
تعداد بازدید : ۶۶۶
کد خبر : ۱۶,۰۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید