نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۳۷

اخبار

سوختگی

کلاس آموزشی باموضوع سوختگی و عوامل مختلف سوختگی و انواع سوختگی درجه یک و ۲ و ۳ و ۴ و راه‌های مقابله با آن و مراقبت‌های پرستاری بعد از آن در بیمارستان و درمانگاه سرخس توسط دکترکاوه سینه سپهر متخصص طب اورژانس بیمارستان غدیر سرخس برگزار گردید .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالشرق ،کلاس آموزشی باموضوع سوختگی و عوامل مختلف سوختگی و انواع سوختگی درجه یک و ۲ و ۳ و ۴ و راه‌های مقابله با آن و مراقبت‌های پرستاری بعد از آن  در بیمارستان و درمانگاه سرخس توسط دکترکاوه سینه سپهر متخصص طب اورژانس بیمارستان غدیر سرخس برگزار گردید .

دکتر کاوه سینه سپهر بیان کرد : نخستین کار در برخورد با بیمار سوخته، دور کردن بیمار از منبع حرارتی و نیز خاموش کردن لباس های در حال سوختن، جدا کردن بیمار از منبع جریان الکتریکی و شستن مواد شیمیایی در تماس با پوست، با مقادیر زیاد آب است.

سوختگی و احیای قلبی 3
وی گفت : عوامل تعیین کننده اهمیت سو ختگی ها :
۱ -درجه سوختگی
2- درصد سوختگی (وسعت)
3- شدت سوختگی  
 4-سن مصدوم  
5-محل سوختگی
 ۶ -همراهی سوختگی با عوامل زمینه ای
دکتر سینه سپهر افزود: ارزیابی مسائل تهدید کننده حیات بیمار همواره بر ارزیابی وضعیت زخم وی مقدم است .
نوع سوختگی
سوختگی حرارتی : شعله ، مایعات داغ ، بخار حرارتی از انواع آن می با شد. در صد سوختگی حرارتی به مدت زمان تماس ، درجه حرارت و احتمال آسیب استنشاقی بستگی دارد.
سوختگی تنفسی : علت آن بخار با حرارت بالا می باشد که منجر به آسیب به مخاط راه هوایی فوقانی ، ورم و انسداد راه هوایی می باشد. مونوکسید کربن ناشی از سوختگی حرارتی در فضای بسته از عوامل ایجاد کننده آن است.
سوختگی شیمیایی : اسید ، باز و مواد شیمیایی دیگر تولید کننده حرارت از عوامل آن است که شدت سوختگی ناشی از آن تابع نوع ماده شیمیایی ،غلظت و طول مدت تماس با ماده شیمیایی می باشد.
سوختگی الکتریکی :علت مقاومت بدن در برابر جریان الکتریکی در داخل بدن می باشد . سوختکی درونی است.جریان الکتریکی میتواند با جریان قلب تداخل ایجاد کند و ایست قلبی بدهد.
سوختگی اشعه ای : به دلیل جذب اشعه می باشد.

سوختگی و احیای قلبی 4
عمق سوختگی
تاثیر فیزیولوژیک سوختگی با وسعت ناحیه سوخته متناسب است . عمق سوختگی درنحوه مراقبت از زخم، نیاز به پیوند پوست و نتیجه نهائی عملکرد اندام و زیبائی تعیین کننده است . زخمها معمولا با درجه 3،2،1 مشخص می شوند.
دکتر سینه سپهر درپایان : به روشهای درمانی و بخصوص مایع درمانی و اندیکاسیونهای بستری ،عوارض آنها ، طریقه پانسمان و موارد بسیاری از سوختگی ها پرداخت؛  آمارهای سوختگی و ارتباط سوختگی با جنسیت و سن پرخطر و بیماریهای زمینه ای و مشاغل دیگررا بیان نمود و ادامه داد  درمان و تصمیم درباره نحوه ادامه آن بستگی به شدت و زمان حادثه دارد.

برای سنجش سطح اثربخشی برای این دوره پیش آزمون و پس آزمون برگزار گردید .
 

۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۶
کد خبر : ۱۵,۸۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید