نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۴۷

اخبار

واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماران در بیمارستان نفت اهواز 5 ساله شد

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز گفت: اجرای طرح پرستار پیگیر در بیمارستان بزرگ نفت اهواز پنجمین سال اجرای خود را پشت سر می‌گذارد.

 

شیرین چنگیزی در گفتگو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز ضمن تشریح نحوه عملکرد و فعالیت واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماران عنوان کرد: با توجه به ضرورت آموزش به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن بستری در بیمارستان و پیگیری وضعیت آنها پس از ترخیص، به منظور کاهش تعداد موارد بستری مجدد و مراجعات مکرر به اورژانس و همچنین، افزایش رضایتمندی بیماران و خانواده‌های ایشان، طرح "پرستار پیگیر" از سال 1398 در بیمارستان بزرگ نفت اهواز آغاز شد.

وی گفت: در این طرح، فرآیند پیگیری بیماران بستری مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر و مزمن با مشارکت تیم درمانی-مراقبتی تخصصی ،پس از ترخیص بیمار از بیمارستان طراحی، اجرا و ارزشیابی می‌شود و این اقدامات به عنوان یکی از راهبردها جهت تداوم مراقبت از بیمار در منزل و با هدف پیشگیری از مشکلات پس از ترخیص و کاهش بستری مجدد دنبال می‌شود.

وی افزود: با اجرای طرح «پرستار پیگیر»، ارتباط بین بیمار و پرستار پس از ترخیص بیماران از بیمارستان نیز حفظ می‌شود.

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز اظهار داشت: این طرح دارای چهار مرحله، شامل بررسی و ارزیابی بیمار و خانواده، طراحی برنامه پیگیری بیمار پس از ترخیص، ارائه خدمات و مراقبت‌های لازم از جمله آموزش به بیمار و خانواده، ارائه خدمات ارجاع و پیگیری و در نهایت، ارزشیابی است.

چنگیزی گفت: برنامه پیگیری بیماران از سه روز پس از ترخیص بیمار آغاز شده ، سپس یک هفته پس از ترخیص و در نهایت یک ماه پس از ترخیص انجام می‌شود. پس از آن با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک تا هر زمان که مورد نیاز باشد این فرآیند ادامه می‌یابد.

چنگیزی با بیان این که واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماران با مشارکت 3 پرستار در بیمارستان بزرگ نفت اهواز در حال اجراست توضیح داد: علاوه بر پیگیری‌های انجام شده توسط این سه کارشناس پرستاری، در هر بخش بستری نیز یک کارشناس پرستاری به عنوان رابط آموزش به بیمار انتخاب و معرفی شده که علاوه بر آموزش بیماران تلاش می‌کند که آموزش بیماران توسط همه‌ی کادر پرستاری انجام شود. همچنین یک کارشناس پرستاری نیز به عنوان سوپروایزر آموزش سلامت در بیمارستان بزرگ نفت کار نظارت  بر کل این فرآیند را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: هم اینک افراد مبتلا به 11 بیماری مزمن و صعب الاعلاج از جمله سرطان، بیماری مزمن انسدادی ریوی(COPD)، سکته مغزی(CVA)، نارسایی احتقانی قلبی(CHF)، سوختگی‌ها، دیابت، پرفشاری خون(HTN) ، سکته قلبی(MI)، اختلالات روانپزشکی، نارسایی مزمن کلیوی(CKD) و بیماران تحت آمپوتاسیون تحت پوشش برنامه پرستار پیگیر قرار دارد.

وی افزود: در واحد پرستاری آموزش و پیگیری بیماران ، علاوه بر بیماران بستری ، برای بیماران برخی از کلینیک‌های تخصصی از جمله روماتولوژی و آنکولوژی نیز برنامه‌های فالوآپ اجرا می‌شود.

مدیر خدمات پرستاری و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در پایان گفت: آموزش و پیگیری بیمار پس از ترخیص توسط پرستاران و مداومت بر انجام آن طی 5 سال اخیر، موجب افزایش پایبندی بیماران به خود مراقبتی شده است.

۳۱ تیر ۱۴۰۳ ۱۴:۴۳
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۳۰۴
کد خبر : ۱۵,۷۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید