نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۵۸

اخبار

روز جهانی جمعیت؛ "هیچ کس را پشت سر نگذارید، همه را بشمارید"

روز جهانی جمعیت World Population Day که هر سال یازدهم جولای برگزار می‌شود، به تمرکز بر اهمیت مسائل مربوط به جمعیت اختصاص دارد. این روز توسط سازمان ملل متحد و با توجه به پنج میلیاردی شدن جهان در سال ۱۹۸۷ معرفی شد.
تاریخچه رشد جمعیت در جهان
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ جمعیت جهان هر سال حدود ۸۳ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند. این جمعیت در ۱۸۰۴ به یک میلیارد، در ۱۹۲۷ به دو میلیارد، در ۱۹۶۰ به سه میلیارد و تنها ۴۰ سال بعد، در سال ۲۰۰۰ دو برابر شد و به شش میلیارد رسید.
در واقع صدها هزار سال طول کشید تا جمعیت جهان به یک میلیارد نفر افزایش داشته باشد، اما تنها در سال ۲۰۰۰ هفت برابر شد، در ۲۰۱۱ به مرز ۷ میلیارد رسید و در ۲۰۲۱ از ۷.۹ میلیارد نفر گذشت.
پیش‌بینی می‌شود این تعداد در ۲۰۳۰ به حدود ۸.۵ میلیارد، در ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد و در ۲۱۰۰ به ۱۰.۹ میلیارد برسد. امید به زندگی نیز به‌طور غیرمنتظره‌ای در حال افزایش است و در حالی که سال ۲۰۰۰، میانگین آن در جهان ۶۷ سال بود، ۲۰ سال بعد به ۷۲.۶ رسید.
این رشد چشمگیر با افزایش تعداد افرادی که تا سنین باروری زنده می‌مانند، کنترل می‌شود و با تغییرات عمده در نرخ باروری، افزایش شهرنشینی و تسریع مهاجرت همراه بوده است.
این روندها پیامدهای گسترده‌ای برای نسل‌های آینده خواهد داشت، بر توسعه اقتصادی، اشتغال، توزیع درآمد، فقر و حمایت‌های اجتماعی، همچنین بر تلاش‌ها برای تضمین دسترسی همگانی به مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، مسکن، بهداشت، آب، غذا و انرژی تأثیر می‌گذارند.
جمعیت جهان در ۲۰۲۴
جمعیت پیش‌بینی شده جهان در یکم ژانویه ۲۰۲۴، هشت میلیارد و ۱۹ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۱۸۹ نفر است که نسبت به روز سال نو ۲۰۲۳ شاهد افزایشی ۰.۹۵ درصدی برابر با ۷۵ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۴۱ نفری بوده است. در ژانویه ۲۰۲۴ حدود ۴.۳ تولد و دو مرگ در هر ثانیه در سراسر جهان پیش‌بینی می‌شود.
هند با یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۶۳ نفر نفر بالاترین نرخ جمعیت را دارد و چین با یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۹۴۳ و دومین کشور پرجمعیت جهان است. کل جهان نیز در این لحظه هشت میلیارد و ۱۲۱ میلیون و ۱۰۴ هزار نفر جمعیت دارد.
تاریخچه روز جهانی جمعیت
یازدهم جولای ۱۹۸۷ تاریخ رسیدن جمعیت زمین به پنج میلیارد نفر و زمینه‌ساز معرفی روز جهانی جمعیت است. این روز در ۱۹۸۹ توسط سازمان ملل معرفی شد و تمرکز آن روی مسائل جمعیتی قرار گرفت. این مسائل از برنامه‌ریزی خانواده، برابری جنسیتی و اثرات زیست‌محیطی گرفته تا نگرانی‌های حقوق بشر، موارد زیادی را در برمی‌گیرد.
روز جهانی جمعیت در دسامبر ۱۹۹۰ با قطع‌نامه ۴۵/۲۱۶ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد و هدف آن برجسته کردن مشکلات فزاینده‌ای است که افزایش جمعیت جهانی به همراه دارد.
جمعیت بیش از حد به‌ویژه با توجه به اینکه منابع جهانی با سرعتی ناپایدار رو به اتمام است، یک مسئله حیاتی به شمار می‌رود و بر توسعه و طبیعت، مشکلات سلامتی زنان در دوران بارداری و زایمان و مواردی از این قبیل تأثیر می‌گذارد. مسئله جمعیت بر جامعه نیز فشار وارد می‌کند و زمینه‌ساز جنایات فجیعی هم‌چون قاچاق انسان و کودک کار می‌شود.
شعار روز جهانی جمعیت ۲۰۲۴
شعار روز جهانی جمعیت ۲۰۲۴ «هیچ کس را پشت سر نگذارید، همه را بشمارید» است که اهمیت سرمایه‌گذاری روی جمع‌آوری داده‌ها را برای درک مسائل، ایجاد راه‌حل‌ها و ایجاد پیشرفت برجسته می‌کند.
۲۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۸:۵۰
تعداد بازدید : ۳۶
کد خبر : ۱۵,۷۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید