نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز شنبه ۶ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۲۴

اخبار

پشه آئدس مهاجم ناقل بیماری های تب دانگ، چیکونگونیا و زیکا؛ چالش جدی غیرقابل انکار

برگزاری کلاس آمادگی در خصوص بحران ورود پشه آئدس در بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آبادان؛ کلاس آموزشی با عنوان آمادگی در خصوص احتمال بحران ورود پشه آئدس در سالن آموزش این بهداشت و درمان برگزار شد. در این کلاس آموزشی که با همکاری سوپروایزر واحد کنترل عفونت بیمارستان و کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهرستان آبادان برگزار شد مطالبی در خصوص روش های پیشگیری از تکثیر و گسترش پشه آئدس و همچنین پیشگیری از ورود این پشه در منطقه و بهسازی منطقه در خصوص پیشگیری از تخم ریزی پشه و مراقبت و درمان در صورت ابتلا ارائه شد.

 

 

کلاس پشه آئدس تیر 1403 4


کلاس پشه آئدس تیر 1403 1

تب دانگ نام یک بیماری ویروسی است که به دو شکل معمولی (خفیف) و خونریزی دهنده (دانگی شدید) بروز می کند و به آن تب استخوان شکن هم می گویند. این بیماری توسط پشه ای به نام آئدس اجیپتی به انسان منتقل می شود. بر خلاف اکثر پشه های دیگر، این پشه ها فعال هستند و عمدتاً در طول روز نیش می زنند. طبق مطالعات انجام شده، آنها دو ساعت پس از طلوع و چند ساعت قبل از غروب آفتاب بیشترین فعالیت را دارند. همچنین آنها معمولا ناحیه مچ پا و آرنج را می گزند.

"پشه های آلوده با نیش زدن انسان بیماری را به افراد منقل می کنند"

"بیماری از انسان به انسان منتقل نمی شود"

پشه آئدس1

نشانه های این بیماری عبارتند از :تب بالا، دردهای عضلانی مفاصل، خارش و بثورات پوستی(راش پوستی مشابه سرخجه)در قسمت های مختلف بدن، سردرد، درد پشت چشم، کسالت و بیحالی غیر طبیعی، بی اشتهایی و استفراغ و گاهی خونریزی؛ که معمولا 3 تا 14 روز بعد از ورود ویروس به بدن فرد ظاهر می شود و در صورت شدت بیماری ممکن است تظاهرات بالینی به صورت استفراغ های مکرر، درد شدید شکم، خونریزی از بینی و دهان، اختلال در تنفس، علائم شوک به دلیل کم آبی بدن (افت شدید فشار خون)، کاهش سریع پلاکت های خون و افزایش غلظت خون بروز پیداکند.

"از آنجا که تب دانگ توسط یک نوع ویروس ایجاد می شود، هیچ داروی خاص یا آنتی بیوتیکی برای درمان آن وجود ندارد. برای تب دانگ معمولی، استراحت و نوشیدن مایعات کافی حائز اهمیت است."

احتمال ابتلا به تب دانگ شدیدتر در افرادی که قبلا یک بار به تب دانگ مبتلا شده اند (واکنش شدید سیستم ایمنی)، افراد دارای نقص سیستم ایمنی، خانم های باردار و کودکان زیر یک سال بیشتر است.

به طور کلی تنها راه مؤثر مبارزه با این بیماری، مقابله با پشه ناقل آن است. به همین دلیل بهسازی محیط زیست از طریق جمع آوری زباله ها و مکان هایی که ممکن است آب باران و آبهای سطحی در آنها ذخیره شود از اقدامات ضروری است. ظروفی که در آنها آب جمع می شود، مکان مناسبی برای رشد و تخم گذاری پشه است. ظرف آب پرندگان، زیر گلدانی، لاستیک های بلااستفاده ای که در سطح شهر رها شده اند و ظروفی که حتی به اندازه یک قاشق چای خوری آب در آن جمع شود، می تواند مکان مناسبی برای رشد پشه باشد.

 

پشه آئدس2

از جمله اقدامات خود مراقبتی در مقابل تب دانگ عبارتند از:

  • تخلیه و تمیز کردن مستمر ظروف محتوی آب، مانند گلدان های شیشه ای، ظروف زیر گلدان، ظروف آب پرندگان و حیوانات و ...
  • ضد عفونی کردن منبع آب و تعبیه درب روی ظروف محتوی آب (تانکر، بشکه،...)
  • جلوگیری از تجمع آب راکد در کولر و زباله ها و ضایعات جامد مانند ظروف رها شده
  • وارونه کردن اجسام در معرض باران 
  • پوشیدن لباس های آستین بلند  و استفاده از پماد دافع حشرات
  • نصب توری روی درب و پنجره ها
  • تخلیه و شستن مداوم سطل های زباله خانگی
  • سم پاشی سطل های زباله و مکان های مشکوک
  • پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پر گزش روز
  • تمیز نگه داشتن محیط خانه و اطراف آن

 

 

 

 

 

 

۱۲ تیر ۱۴۰۳ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۱۳۲
کد خبر : ۱۵,۶۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید