نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۰۲

اخبار

۲۶ ژوئن؛ سالروز مبارزه با مواد مخدر

در سال ۱۹۸۷ میلادی بیست و ششم ژوئن برابر با ششم تیر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده تا اهمیت موضوع بر جامعه جهانی بیش از پیش نمایان شود و بشر امروز بداند مبارزه با مواد مخدر در عصر کنونی به یک موضوع فنی و معادله چند مجهولی و پیچیده تبدیل شده است و ارتقای آگاهی و آموزش لازمه حل این معادله چند مجهولی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد و باید راهبردهای مبارزه با مواد مخدر به‌ روز شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل موادمخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر را به‌طورجدی، انجام دهند.
هدف روز جهانی مبارزه با مواد مخدر
این روز با هدف کنترل مواد مخدر و ابراز عزم سیاسی ملت‌ها در امر مبارزه با آن، تقویت همکاری و اقدام جهانی در خصوص مبارزه با قاچاق مواد مخدر و آشنایی قشر جوان با آسیب‌های اعتیاد به نام روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شد.
ماده مخدر چیست؟
ماده مخدر NARCOTIC نام عمومی برای انواع متنوعی از داروها، سایکو اکتیوها و ترکیبات طبیعی و سنتی است که خاصیت تسکین‌دهنده و سرخوش کننده دارند و بدلیل ایجاد وابستگی جزء عوامل اعتیاد آور طبقه‌بندی می‌شوند.
اعتیاد نوعی بیماری مغزی مزمن، پیشرونده و عود‌کننده و گاهی برگشت ناپذیر است که باعث بوجود آمدن پیامدهای غیرقابل جبران جسمی و روانی و اجتماعی برای خود فرد و اطرافیان می‌شود.
از مواد بسیار اعتیادآور می‌توان به هرویین، الکل، کوکایین، بابیتوراتها و نیکوتین موجود در تنباکو اشاره کرد.
کشورهای جهان به عناوین مختلف درگیر مبارزه با ورود و قاچاق و ارائه و مصرف  این مواد هستند. بزرگترین تولید کننده مواد مخدر جهان افغانستان است و بدلیل همسایگی با کشور ما تهدیدی مضاعف را بر ما  اعمال می‌کند.
مرگ سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر مصرف مواد مخدر
براساس اعلام سازمان ملل سالانه ۴۵۰ هزار نفر در جهان در اثر مصرف یا سوءمصرف مواد مخدر می‌میرند.
همچنین دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل اعلام کرده حدود ١٤ میلیون نفر در سرتاسر دنیا مواد مخدر تزریق می‌کنند و حدود ٦٤ میلیون در سر تا سر جهان از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج می‌برند.
 گفتنی است امسال در روز جهانی مبارزه با سومصرف و قاچاق مواد مخدر بر نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری روی پیشگیری تأکید می‌شود.
 با سرمایه‌گذاری منابع بیشتر در پیشگیری می‌توان مردم به خصوص افراد جوان را از مصرف مواد مخدر دور کرد. می‌توان مصرف بیش از حد مواد و مرگ‌های دلخراش ناشی از آن را کاهش داد. می‌توان آسیب‌هایی همچون انتقال بیماری در میان افرادی که مواد مصرف می‌کنند را کاهش داد و در عین حال برایشان دسترسی به درمان برای اختلالات مصرف مواد فراهم نمود. می‌توان جوامع را توانمند کرد تا افراد در امنیت و با کرامت زندگی کنند.
۶ تیر ۱۴۰۳ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۱۷
کد خبر : ۱۵,۶۸۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید