نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۶

اخبار

بیماری ویتیلیگو و تمام آنچه باید از نشانه‌های این بیماری بدانید

در تقویم بهداشت جهانی، ۲۵ ژوئن مصادف با پنجم تیرماه به بیماری «لک‌ و پیس» یا «ویتیلیگو» اختصاص دارد که اگرچه هیچ دردی به همراه ندارد اما تغییرات ظاهری، تأثیر جدی بر زندگی فرد می گذارد.
بیماری ویتیلیگو چیست؟
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ بیماری ویتیلیگو یا همان لک و پیس یا برص معمولا به شکل لکه های سفید و بدون رنگدانه پوستی تطاهر می یابد. در این بیماری سلولهای رنگدانه ای پوست یا ملانوسیتها از بین رفته و لکه های کوچک تا بزرگ سفید و بی رنگ در قسمتهای مختلف بدن از جمله دست و پا تنه صورت یا ناحیه تناسلی به شکل محدود و گاهی گسترده بروز می یابد. فرضیه های مختلفی در مورد نحوه بروز بیماری وجود دارد که محتملترین آنها بروز یک واکنش خودایمنی نسبت به ملانوسیت ها و تخریب این سلولهای رنگدانه ای می باشد.
ویژگیهای بارز بیماری ویتیلیگو 
این بیماری جدا از تغییرات ظاهری رنگ پوست، عملا بر سلامتی عمومی ارگانهای مختلف بدن اثر ناخوشایندی ندارد اما در بسیاری از افراد مبتلا با بروز فشارهای روانی خاص و درجاتی از اضطراب و افسردگی همراه است که عمدتا به خاطر واکنش اطرافیان در تعامل با این افراد و بروز مشکلات خاص در برقراری روابط اجتماعی، عاطفی و شعلی می باشد.
این بیماری مسری نیست و قابلیت سرایت از فرد به فرد به عنوان مثال بین زن و شوهر و یا سایر نزدیکان را ندارد. هرچند استعداد ارثی ابتلا به این بیماری در بین نسل های مختلف وجود دارد.
این بیماری ارتباط مستقیمی با مصرف خوراکی ها ندارد و مصرف مجزا یا همزمان برخی غذاها تاثیری بر بروز یا تشدید ویتیلیگو ندارد.
در اکثریت موارد این بیماری محدود به پوست است و اختلال عمومی قابل توجهی در کبد و کلیه و سایر ارگانها وجود ندارد. عملا ویتیلیگو بیماری کبدی محسوب نمی شود.
برخلاف باور لاعلاج بودن بیماری، درصد قابل توجهی از این بیماران قابل درمان هستند هرچند روند درمان طولانی هست اما تعداد زیادی از بیماران بهبودی نسبی یا کامل را تجربه می کنند.
عمده روش های درمانی شامل داروی موضعی، نوردرمانی، لیزر و انواعی جراحی های پوست هست. روند درمان طولانی بوده و امکان بهبودی در درصد قابل توجهی از مبتلایان وجود دارد.
علائم پیسی و نشانه‌های اصلی این بیماری 
لکه‌هایی روی پوست یا غشاهای مخاطی که رنگ خود را از دست می‌دهند. این تغییر رنگ می‌تواند سفید یا روشن‌تر از رنگ طبیعی پوست به نظر برسد.
تکه‌هایی از موهای بدن به صورت نقره‌ای یا سفید در می‌آیند. این علائم می‌توانند خفیف و فقط ناحیه کوچکی از بدن را درگیر کنند یا شدید و ناحیه بزرگی از پوست را تحت تاثیر قرار دهند.
برخی از افراد قبل از مبتلا شدن به پیسی دچار خارش پوست می‌شوند. برای تشخیص علت خارش بدن حتما به پزشک مراجعه کنید.
علائم بیماری پیسی در کدام نواحی بدن ظاهر می‌ شود؟
علائم ویتیلیگو می‌تواند در هر نقطه از پوست بدن ظاهر شود. رایج‌ترین نقاط بدن که علائم پیسی را نشان می‌دهند عبارتند از: دست‌ها، پا‌ها، بازوها، صورت، غشاهای مخاطی (داخل دهان، لب‌ها و بینی)، اندام‌های تناسلی
گفتنی است از هر صد نفر، یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند. (حدود ۱ـ۲ درصد جمعیت دنیا یا ۴۰-۵۰ میلیون نفر ) حدود نیمی از افرادی که به این بیماری دچار می شوند، قبل از بیست سالگی علایم آن را در خود خواهند یافت. 
۶ تیر ۱۴۰۳ ۱۱:۱۵
تعداد بازدید : ۲۶
کد خبر : ۱۵,۶۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید