نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۱

اخبار

دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد

دوره آموزشی پیشگیری، کنترل، تشخیص و درمان آشنایی و مقابله با تب دانگ، به مدرسی متخصص عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس جهت کادر درمان در این مرکز صورت پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، با توجه به میزان شیوع بیماری تب دانگ در جهان و همسایگی ایران باکشورهایی که اپیدمی‌ های بزرگ این بیماری را در سال‌ های اخیر گزارش نموده اند، همچنین، شناسایی مواردی از بیماری تب دانگ در استان فارس و استان های همجوار و اهمیت همکاری پزشکان در شناسایی و ارجاع و کنترل بیماری این دوره ی باز آموزی برگزار گردید . 

 

بر اساس این گزارش، ناقل بیماری (پشه مهاجم آئدس) علاوه بر کشورهای همسایه در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و گیلان نیز استقرا یافته است لزوم توجه به آن از اهمیت بیشتری برخوردار است لذا متخصص عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس دوره آموزشی موثری را برای کارکنان این مرکز برگزار کرد و موارد ذیل را متذکر شد.

 

دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 8


در این جلسه تحلیل وضعیت این بیماری در شرایط موجود، وضعیت زیرساختی همچنین ظرفیت های موجود، مورد بررسی قرار گرفته، جوانب مختلف مسئله تحلیل شد و راه های پیشگیری و مقابله نیز تعیین گردید.


دکتر شهرام مرتضوی در این خصوص گفت: مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از تکثیر پشه مهاجم آئدس(ناقل این بیماری) بهسازی محیط و از بین بردن آب های راکد به عنوان زیستگاه مناسب رشد و تکثیر این حشره است.


وی افزود: تب دانگ (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته‌ می شود، این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس  پشه مهاجم آئدس به انسان منتقل می‌شود.

 

دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 7


متخصص عفونی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اضافه کرد: با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی شیوع این بیماری در کشورهای جهان درحال افزایش است وداده های اخیر از سال 2023 بر تشدید شیوع دانگی در چندین کشور تاکید دارد.از طرفی به علت بارندگی های اخیر  و افزایش سفر به مناطق آلوده اکولوژیک اخیر کشورهای همسایه، شاهد افزایش موارد وارده تب دنگو شاهد گزارش ابتلا به تب دانگ در استان فارس بوده ایم و این نگرانی در خصوص استقرار این پشه مهاجم در استان و بروز انتقال محلی تب دانگ وجود دارد. 


وی افزود: این بیماری با علائمی همچون تب، سردرد، خستگی، بثورات پوستی و درد شدید در مفاصل و عضلات بروز می‌کند، اما در مواردی که تب دانگ موجب افت پلاکت‌های خون شود، وارد فاز خونریزی دهنده و موجب خونریزی شدید از بینی یا لثه‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، افت فشار خون، کما و حتی مرگ افراد می‌شود. 

 

دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 10


دکتر مرتضوی با اشاره به تاریخچه و تعریف بیماری دانگ و همچنین در خصوص انتشار جغرافیایی بیماری و مرفولوژی و بیولوژی ناقلین توضیحاتی ارائه کرد.


وی در پایان اظهار کرد: توضیحات بهداشتی لازم درباره بیماری تب دانگ  به مردم داده شده و کادر بهداشت و درمان کل مجموعه، از آمادگی کامل برای خدمت رسانی برخوردار هستند.

 


دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 9
دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 5
دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 4
دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 3
دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 2
دوره باز آموزی تب دانگ در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس برگزار شد 1

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۷۸
کد خبر : ۱۵,۶۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید