نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۲:۴۸

اخبار

فعالیت 220 مرکز درمانی / گزارش مشعل از حوزه مدیریت تدارکات کالا و تجهیزات سازمان

وزارت نفت در دولت سیزدهم، خدمات ارزنده ای به کارکنان صنعت نفت و خانواده هایشان در حوزه بهداشت و درمان ارائه کرده که گواه آن، اختصاص بیش از 800 میلیارد تومان به خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز و به روزرسانی دستگاه هایی مانند ام آر آی، سی تی اسکن و... است. این سازمان، علاوه بر خدمات رسانی به کارکنان و خانواده آنها، در زمینه مسئولیت اجتماعی و اجرای اردوهای جهادی نیز در مقایسه با دیگر دستگاه های اجرایی کشور پیشگام است. از این رو برای آگاهی بیشتر گفت وگویی با جهانبخش امینی، سرپرست مدیریت تدارکات کالا و تجهیزات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

در ابتدا بفرمایید که مدیریت تدارکات کالا و تجهیزات پزشکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم چه گام هایی برداشته است؟
در دولت سیزدهم، همسو با موضوع بهداشت و درمان، به منظور خدمت رسانی و حمایت از کارکنان در همه مناطق 16گانه صنعت نفت، خدمات قابل توجهی ارائه شده است. همانطور که می دانید رسالت اصلی بهداشت و درمان، ارائه خدمات به کارکنان و خانواده های آنهاست و برای آسوده خاطری کارکنان عملیاتی و اقماری، مکلف به حضور فعال در این مناطق است.

 چند مرکز درمانی و بیمارستان را تحت پوشش دارید؟ اکنون 9 بیمارستان و بیش از 220 مرکز درمانگاهی و پلی کلینیک را تحت پوشش داریم و در آنجا به کارکنان و خانواده های آنها خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می شود.

به دلیل قدمت بالای برخی تجهیزات مورد استفاده در مراکز درمانی صنعت نفت، بازسازی آنها ضروری است. در این زمینه چه گام هایی برداشته شده است؟

در دولت سیزدهم، از حوزه بهداشت و درمان در بازسازی و بهسازی ناوگان تجهیزات پزشکی حمایت ویژه ای  شد و توانستیم آنها را به فناوری های روز دنیا مجهز کنیم. در این میان، با برخی مسائل و مشکلات روبه رو بودیم که به واسطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور موفق به رفع آنها شدیم.یکی از آنها به روزرسانی و خرید تجهیزات بزرگ مانند ام آرآی، سی تی اسکن، آنژیو، سونوگرافی، اکو و تجهیزات مختلف اتاق عمل و بیهوشی است که وزارت نفت با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آنها را خریداری و به روزرسانی کرد.همچنین در دولت سیزدهم، خریدهای خارج از شمول برای تجهیزات پزشکی داده شد و طی سه سال گذشته سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بیش از 800 میلیارد تومان تجهیزات مورد نیاز را خریداری کرده است. ضمن آنکه توانستیم برخی تجهیزات را از بهترین برندهای دنیا با رعایت قانون تجهیزات پزشکی در کمترین زمان خریداری کنیم.

تجهیزات خریداری شده بیشتر شامل چه دستگاه هایی می شود؟

 با خرید تجهیزات پزشکی مورد نیاز، تغییر و تحولی بزرگ در بهداشت و درمان صنعت نفت به وجود آمد. بیشتر تجهیزات مورد نیاز مناطق تحت پوشش این سازمان مانند ام آر آی، سی تی اسکن، سی تی آنژیو، سونوگرافی و تجهیزات بیهوشی، قلب و دندانپزشکی، آزمایشگاه ها، فیزیوتراپی، مراکز درمانی و آمبولانس به روزرسانی شدند.برخی مراکز، آمبولانس هایی با قدمت 15 سال دارند و به همین دلیل مجوز تردد و حمل بیمار به آنها داده نمی شود. برای رفع این مشکل 100 دستگاه آمبولانس از بهترین برند با تجهیزات روز دنیا خریداری کردیم.این کار، اقدام و انقلابی بزرگ در بهداشت و درمان صنعت نفت در دولت سیزدهم به شمار می رود، چرا که این توجه ویژه سبب شد برخی مراکزی که بیش از 25 سال تجهیزات آنها نوسازی نشده بود، به روزرسانی و از ارجاع بیماران برای دریافت خدمات پاراکلینیکی به بیرون از صنعت نفت جلوگیری شود و ارجاع به مراکز بیرونی را به حداقل برسانیم.

100 دستگاه آمبولانس خریداری شده بیشتر به کدام مناطق اختصاص داده شده است؟

بیشتر تمرکز سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در مناطق جنوبی است؛ زیرا مراکز نفتی در این مناطق متمرکز شده اند. با توجه به نیازشان یک تا چند دستگاه آمبولانس را در اختیارشان قرار دادیم.

اکنون در برخی مناطق، اقدام به ساخت بیمارستان شده است. چه برنامه ای برای تجهیز آنها دارید؟

ساخت بیمارستان گچساران، آغاجاری، سرخس و آبادان در چند سال اخیر کلید خورده است. بیمارستان آغاجاری در چرخه درمان قرار گرفته و آن را تجهیز کرده ایم و اکنون سال هاست در این بیمارستان جدید خدمات درمانی به مردم این منطقه ارائه می شود. درصد کمی از ساخت بیمارستان آبادان باقی مانده و زمانی که فیزیک آن آماده شد، اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز برای آن خواهیم کرد.بیشتر کارهای بیمارستان گچساران نیز انجام شده و بسیاری از تجهیزاتی که در اختیار بیمارستان فعلی قرار داده ایم، قابل انتقال به بیمارستان تازه ساز است. به همین دلیل، زمانی که بیمارستان را انتقال دادیم، تجهیزات لازم را خریداری می کنیم و در اختیارشان قرار می دهیم.

 برای خرید برخی تجهیزات مانند ام آر آی، سی تی اسکن و... علاوه بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، با چه نهاد یا سازمان دیگری باید هماهنگی شود؟

بحث تجهیزات تصویربرداری، قاعده خاصی دارد و آیتم های مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است که در صورت رعایت آنها، تجهیزاتی مانند ام آر آی، سی تی اسکن، آنژیو و رادیولوژی خریداری می شود، از این رو باید برای خرید تجهیزات از نظر سرانه جمعیت توجیه قابل قبول داشته باشیم؛ زیرا هزینه این دستگاه ها بالاست و بر اساس سرانه درمان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تامین می شود؛ اما مرکز سی تی اسکن منطقه خارک به دلیل موقعیت استراتژیک آن از این قاعده مستثناست.

 علاوه بر اقداماتی که اشاره کردید، چه برنامه های دیگری تا پایان سال دارید؟

مکلف به تجهیز بیمارستان سرخس هستیم. این بیمارستان تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت است و علاوه بر ارائه خدمات به کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت خراسان شمالی و خانواده های آنها، باید به  بومیان این منطقه خدمات ارائه کند. به دلیل اهمیت این موضوع، بیشتر تجهیزات مورد نیاز این بیمارستان خریداری و مجوز برای دیگر تجهیزات نیز گرفته شده است. اکنون در حال تجهیز بخش دیالیز درمانگاه آزادی هستیم. این دستگاه، یکی از مدرن ترین و به روزترین در سطح دنیاست و بهترین کارایی را برای بیماران دارد. همچنین بیمارستان های گچساران و آبادان را تا پایان سال تجهیز و به روزسانی خواهیم کرد.

 سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، همسو با مسئولیت اجتماعی و اردوهای جهادی، علاوه بر ویزیت پزشکان رایگان، داروی رایگان نیز در اختیار مراجعه کنندگان مناطق محروم قرار می دهد. لطفا بفرمایید که در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

به گفته آقای جواد اوجی، وزارت نفت در تکالیف اجتماعی حوزه نفت، افزون بر 40 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم هزینه کرده است. یکی از اقدامات مهم در حوزه مدیریت تدارکات کالا و تجهیزات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تامین دارو در اردوهای جهادی است، این اردوها برای مناطق محروم و روستاهایی که امکانات بهداشت و درمانی ندارند، رایگان است. همچنین تکالیفی در بحث اردوهای زیارتی و حوادث غیرمترقبه داریم. در اردوهای زیارتی، بخصوص در اربعین، بهداشت و درمان صنعت نفت در جنوب و غرب کشور در مسیر زوار عتبات عالیات، درمانگاه هایی احداث می کند و به زائران خدمات رایگان ارائه می دهد، حتی برای کشور عراق نیز مراکزی داریم که در آنجا بیشتر از نیروهای منابع انسانی و پزشکان، داروسازها و افراد پاراکلینیکی حضور دارند و به زائران خدمت ارائه می دهند؛ البته باید گفت که ارسال دارو تنها با هماهنگی سازمان هلال احمر کشور خواهد بود. در زمینه حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله و... نیز هر منطقه ای از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که فاصله نزدیکی با منطقه بحران دارند، خدمات درمانی ارائه می شود. مصداق این امر، ارائه خدمات به مردم زلزله زده سرپل ذهاب است.

با توجه به اینکه مدیریت شما استراتژیک است، بفرمایید که با چه سختی ها و مشکلاتی روبه رو هستید و برای رفع آن چه راهکاری دارید؟

زمان کرونا به خرید و تامین تجهیزات یکبار مصرف مانند دستکش، ماسک و .. نیاز فوری داشتیم و دستگاه اکسیژن ساز از دیگر ضروریات مهم در تامین کالای مراکز درمانی بود. در آن زمان، شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی داخلی بسیار کمک کننده بودند و در صورت نبودشان در بحث ونتلاتور، بنت، مانیتورینگ و ... دچار مشکل می شدیم. در آن دوران، به دلیل ذخیره دارو به مدت شش ماه مشکلی در این زمینه نداشتیم و نسبت به مراکز درمانی دیگر در سطح کشور جلوتر بودیم. بعد از گذراندن دوران کرونا، دیگر مشکلی در تامین تجهیزات و دارو در بهداشت و درمان صنعت نفت نداریم.

  در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید؟

متاسفانه سرانه مصرف دارو در صنعت نفت بالاست، از این رو استدعا دارم مراجعه کارکنان و خانواده آنها به مراکز درمانی بر اساس ضرورت باشد؛ زیرا با توجه به پایش سلامت سالانه آنها و غربالگری شان مشکل جدی به لحاظ سلامت برای آنها پیش نخواهد آمد و در صورت ایجاد مشکل، بسرعت وارد عمل خواهیم شد.

خبر

۳ تیر ۱۴۰۳ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۹۵۵
کد خبر : ۱۵,۶۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید