نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۰۰

اخبار

کمردرد و بیماری های شغلی در مردان

دکتر سبحان محسن زاده در خصوص کمردرد و بیماری های شغلی در مردان گفت:شایع‌ترین کمردردها، کمردردهای شغلی است که به علت حالت‌های مختلف قرارگیری بدن و شغل بیمار است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت غرب کشور، هر سال هفته پایانی خرداد ماه، هفته بین المللی سلامت مردان است که امسال با هدف بالا بردن سلامت و افزایش طول عمر،با شعار « مردان سالم ؛ ایران قدرتمند و جوان» نام گذاری گردید.

دکتر سبحان محسن زاده پزشک خانواده بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور به مناسبت هفته سلامت مردان گفت: بیماری های عضلانی و کمر درد از شایع ترین بیماری های شغلی در محیط کار مردان به شمار می رود.  دلایل و علائم کمر درد در همه افراد مربوط به بافت ماهیچه و ساختار استخوان ها می باشند.برای درمان و بهبودی کمردرد لازم است تا نوع و علت آن را مشخص کرد. شاید دلیل اصلی کمر درد در مردان مربوط به فشار های عصبی و اضطراب  باشد که باعث گرفتگی عضلات می شود. 

دکتر محسن زاده افزود :اصلی ترین علت کمر درد مردها موارد زیر می باشند:

استرس؛

استرس با مختل کردن عملکرد قلب و ایجاد اختلال در تنفس و همچنین گرفتگی عضلات دلیل اصلی کمر درد در مردان می باشد.

حالت بد خوابیدن؛

یک سوم عمر ما در خواب به سر می برد. خوابیدن در وضعیت نامناسب باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی بدن افراد می شود.

آرتریت التهابی؛

درد و التهاب در پایین ستون فقرات باعث خشکی و ناتوانی و درد در زمان حرکت می شود. این بیماری با ژن افراد در ارتباط است. در سن ۱۵ تا ۳۵ سالگی رخ می دهد.

بالا رفتن سن؛

با افزایش سن استخوان ها و مفاصل تغییر شکل می دهند. همچنین دیسک ها فرسوده می شوند و دلیل عمده بسیاری از درد های کمر می باشد.

رگ به رگ شدن؛

کشیدگی یا رگ به رگ شدن به دلیل فعالیت های زیاد، بلند کردن جسم سنگین و … به وجود می آید.

مفصل ران تنگ؛

افرادی که زمان زیادی در پشت میز می نشینند به مفصل کفل مبتلا می شوند.

فتق دیسک بین مهره ای و سیاتیک؛ گاهی فتق دیسک علت کمر درد در مردان می باشد.

سیاتیک؛

 چنانچه کمر درد همراه با بی حسی پاها همراه باشد احتمال ابتلا به سیاتیک بسیار زیاد است که از دلایل اصلی بروز عارضه کمر درد می باشد.

دکتر محسن زاده در ادامه گفت :کمردرد در افراد شاغل یک شکایت رایج است. تعیین اینکه آیا کمردرد نتیجه فعالیت شغلی فرد است یا خیر ، بهترین روش برای درمان علائم برای به حداکثر رساندن عملکرد و پتانسیل بازگشت به ظرفیت کامل اشتغال، می تواند چالش برانگیز باشد. کمر درد اغلب اپیزودیک است. اگرچه اکثر اپیزودها در عرض سه ماه بهبود می یابند، عود آن در سال بعد شایع است.

مطالعات مربوط به ناتوانی ناشی از کار نشان می دهد که هر چه بیمار مدت طولانی تری از کار خارج شود، احتمال بازگشت به کار کمتر است. لذا مداخله زود هنگام در محل کار ممکن است ناتوانی طولانی مدت را کاهش دهد و بازگشت به کار را تقویت کند. شواهد خوبی وجود دارد که برخی عوامل روانی اجتماعی با افزایش خطر ابتلا به کمردرد مداوم مرتبط هستند. (مانند مهارت ناکافی درانجام کار-مدت کوتاه اشتغال درمحل کار (استخدام اخیر) -افسردگی - مصرف مواد-ترس از عود درد با تغییر وضعیت و...) عوامل خطر روانی-اجتماعی موجب تداوم کمردرد می شوند اگرچه خودشان ایجاد کننده کمر درد نیستند

پزشک  خانواده بهداشت ودرمان صنعت نفت غرب کشور در پایان تصریح کرد:راه‌های مختلفی برای درمان کمر درد وجود دارد که وابسته به شدت درد است. دردهای خفیف با درمان‌های خانگی و ساده قابل رفع است. درحالی‌که دردهای شدید نیاز به اقدامات جدی پزشکی دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد

استراحت کردن

ساده‌ترین راه برای درمان خانگی کمر درد، عدم فعالیت و استراحت کردن است. همچنین بهتر است از کیسه‌ی آب گرم هم برای آرام کردن عضلات و افزایش جریان خون 

ماساژ درمانی

ماساژ‌های حرفه‌ای و ورزش کردن می‌تواند تا حد زیادی دردهای کمر در مردان را کنترل می‌کند و میزان استرس فرد را کاهش می‌دهد.

فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌های موثر برای کاهش درد و ناراحتی کمر در مردان استفاده از شیوه‌های مختلف فیزیوتراپی است که می‌تواند موجب افزایش دامنه‌ی فعالیت‌های فرد شود

کمر درد معمولا  بعد از چند روز استراحت و انجام اقدامات فوق تسکین می‌یابد. اما درصورتی‌که استراحت کردن نتواند درد را کم کند یا اینکه فرد قادر به حرکت نباشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

رسانه جدید

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ۲۱:۰۲
تعداد بازدید : ۱۰۷
کد خبر : ۱۵,۶۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید