نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۶

اخبار

هفته سلامت مردان؛ بهانه‌ای برای توجه بیشتر به بهداشت جسم و روان

مردان به علت خصوصیات جنسیتی، رفتاری و شغلی بیش از زنان در معرض انواع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر هستند و غفلت از این موضوع درد و رنج قابل توجه و هزینه‌های گزاف و غیرقابل اجتنابی را بوجود می‌آورد و از سوی دیگر این مفهوم علاوه بر اثرگذاری بر کیفیت زندگی مردان، تاثیر شگرفی بر اطرافیان آنها نیز خواهد گذاشت.
به اعتقاد کارشناسان حفظ سلامتی مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی مهم مولد جامعه می‌شود و بر کیفیت زندگی خانواده‌ها تأثیرگذار است، این قشر به عنوان محور اقتصاد خانواده و نیروی کار در جامعه به شمار می‌روند و تلاش برای تامین سلامت جسمی، روحی و روانی آنان تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی دارد.
ایران یکی از کشورهایی است که بیش از یک دهه برنامه سلامت مردان را دنبال کرده است و در این میان مردان، مرگ و میر بالاتر و طول عمر کوتاهتری نسبت به زنان دارند که مشکلات، مواجهات و عوامل خطر اختصاصی متعددی سلامت آنان را تهدید می کند و هفته سلامت مردان، فرصتی برای مرور، باز تعریف اهداف و برنامه‌های سلامت‌محور ‌به عنوان یک بستر مهم برای ارتقای آگاهی عمومی در خصوص این موضوع است.
برگزاری هفته سلامت مردان زمان مناسبی برای حساس سازی مردان به سلامت خود، آموزش عموم مردم در جهت بهبود وضعیت سلامت پسران و مردان جامعه، ترغیب برای مراجعه زودهنگام به پزشک، تشخیص و شروع به موقع درمان بیماری‌های شایع مردان و همچنین جلب نظر سیاستگذاران و تصمیم سازان حوزه سلامت به اهمیت موضوع و افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد مردان در خصوص سلامت است.
در همین راستا با توجه به شعار امسال هفته سلامت مردان با عنوان "ﻣﺮﺩﺍﻥ سالم، ایران قدرتمند و جوان" نامگذاری و برنامه های مختلفی برای بزرگداشت این هفته با موضوعات مختلف در نظر گرفته شده است .
روز شمار هفته سلامت مردان (۲۴ لغایت ۳۰ خرداد ماه ) با عنوان های ۲۴ خرداد پنجشنبه پیشگیری و تشخیص به هنگام ناباروری در مردان، ۲۵ خرداد جمعه سواد سلامت، فرزند آوری و سلامت مردان، ۲۶ خرداد شنبه طب ایرانی و سلامت مردان،۲۷ خرداد یکشنبه مواجهات شغلی و سلامت باروری در مردان، ۲۸ خرداد دوشنبه سرطان های شایع مردان؛ معده، پروستات، مثانه، ۲۹ خرداد سه شنبه کمر درد و بیماری های شغلی در مردان، ۳۰ خرداد چهارشنبه حوادث جاده ای، از کارافتادگی و مرگ و میر مردان نامگذاری شده است.
هفته جهانی سلامت مردان هر ساله ۱۳ لغایت ۱۹ ژوئن به تقویم میلادی در کشورهای عضو شبکه جهانی بهداشت برگزار می‌گردد. هفته سلامت مردان در تقویم ملی ایران امسال ۲۴ الی ۳۰ خرداد ماه ثبت شده است.
تاریخچه هفته جهانی سلامت مردان
هفته سلامت مردان در سال ۱۹۹۴ در ایالات متحده آغاز شد و از آن زمان به کشورهای سراسر جهان گسترش یافت. این هفته به عنوان فرصتی برای رسیدگی به نابرابری‌های جنسیتی، حمایت از بهبود آموزش بهداشت و آگاهی در میان مردان شناخته می‌شود.
این هفته با تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه، تشخیص زودهنگام و مدیریت سلامت نقش مهمی در تشویق مردان به تعهد نسبت به سلامتی خود دارد. هدف اصلی این رویداد، کاهش نگرش‌های منفی جامعه نسبت به مسائل مربوط به سلامت مردان، ترویج صحبت درباره مشکلات و افزایش توانایی آنها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره سلامتی است.
هفته سلامت مردان فرصتی ارزشمند برای پرداختن به رفاه مردان، چالش‌های سلامت و ترویج سبک زندگی سالم است. روشن است که همه با مشارکت فعال می‌توانند در این فرآیند تاثیرگذار باشند.
هرچند خیلی از اقدامات در این هفته جنبه نمادین دارند؛ اما یادآوری این موضوع که مردان نباید به دلیل درگیر شدن در مسائل روزمره زندگی، از سلامت جسم و روان خود غافل شوند، بسیار ارزشمند است.
"بحران خاموش سلامت" در حوزه سلامت مردان
با وجود آنکه، بیش از نیمی از مرگ‌های زودرس مردان قابل پیشگیری است، همواره شاهد افزایش میزان مرگ و میر مردان هستیم که نشان از بی‌اعتنایی آنان نسبت به عوامل پیشگیرانه است. گرایش مردان به رفتارهای نامناسب بهداشتی، بی‌توجهی به جستجوی خدمات پزشکی مورد نیاز و نیز عدم اشتغال به فعالیت‌های ورزشی و شرایط کاری خطرناک، زمینه ساز بروز وضعیت نامناسبی موسوم به "بحران خاموش سلامت" در حوزه سلامت مردان شده است اگرچه سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور خواهد بود و باید به آن توجهی خاص داشت.
تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها، حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان، افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در دستگاه های مرتبط با وزارت بهداشت در مقوله سلامت، از جمله اهداف در نظر گرفتن این هفته است.
۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۳۱
تعداد بازدید : ۱۷۵
کد خبر : ۱۵,۶۲۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید