نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۲۰

اخبار

روز جهانی اهدای خون

اهدای خون فرآیندیست که با آن می‌توان جان افراد دریافت‌کننده را نجات داد، اهدای خون فقط به نفع گیرندگان آن نیست علاوه بر حس خوبی که درنتیجه کمک به دیگران تجربه می‌کنید، باعث حفظ سلامت شما نیز می‌شود .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالشرق ،دکتر زینب باقری، پزشک خانواده بهداشت ودرمان شمالشرق درروز جهانی اهدای خون بیان کرد :
روز جهانی اهدای خون World Blood Donor Day هر سال در چهاردهم ژوئن در سراسر جهان برگزار می‌شود و رویدادی برای افزایش آگاهی نسبت به اهمیت اهدای خون برای صنعت سلامت است، زیرا دامنه استفاده از خون‌های اهدایی، از درمان‌های پلاسما گرفته تا تحقیقات و استفاده‌های اضطراری، بسیار متنوع‌تر از آن است که به‌نظر می‌رسد.
اهدای خون 4
دکتر باقری گفت :اهدای خون زمانی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به‌طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون اهدا می‌کند. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تأیید سلامتی به ‌منظور تهیه فراورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود. به فرایند اهدا و تزریق خون به دریافت‌کنندگان، انتقال خون می گویند. اهدا کنندگان برای مواردی که ممکن است باعث به خطرانداختن ایمنی خون شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این ارزیابی شامل آزمایش برای آلودگی‌هایی مانند HIV و هپاتیت است که می‌توانند از طریق خون، منتقل شوند حجامت کنیم یا خون بدهیم؟ اهدای خون بهتر از حجامت است. در گذشته‌های دور امکان اهدای خون وجود نداشت و برای خروج خون‌ در موارد نیاز، این امر مورد سفارش قرار گرفته بود در صورتی که امروزه می‌دانیم در سیستم گردش خون، همه خون‌هایی که در سراسر بدن توزیع می‌شود یکی است. حجامت تنها جنبه فردی دارد یعنی فواید آن تنها شامل فرد حجامت شده می‌شود، در حالیکه اهدای خون علاوه بر جنبه فردی، دارای جنبه های اجتماعی، نوع دوستی و ایثارگری نیز است. وی افزود :باور اشتباهی که در بین مردم شایع شده است این است که می‌گویند در حجامت خون کثیف و لخته شده و در اهدای خون، خون سالم از بدن فرد جدا می گردد. این در حالی است که از نظر دریافت خون و نوع آن هیچ تفاوتی در حجامت و اهدای خون نیست و در هر ٢ مورد، خونگیری از خون سیاهرگی انجام می شود و چون کیسه‌ های اهدای خون حاوی ماده ضد انعقاد است از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما خون گرفته شده از طریق حجامت لخته می‌شود. از طرفی در روند اهدای خون پنج آزمایش غربالگری ویروسی ایدز، بیماری های هپاتیت بی، هپاتیت سی، سفلیس و HTLV۱ از فرد اهدا کننده به طور رایگان صورت می‌گیرد و فرد را از سلامت خونی خود آگاه می سازد که این آزمایشات در مراکز حجامت انجام نمی‌شود و انجام آن نیز برای فرد پر هزینه است. همچنین به دلیل مسائل بهداشتی و طبق دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون، افرادی که حجامت انجام داده‌اند، تا مدتی نمی‌توانند خون اهدا کنند و خونی که قرار است از طریق حجامت دفع شود، بهتر است آن را اهدا کنند تا بیماران نیازمند از خون اهدا شده بهره‌مند شوند.
اهدای خون 3
درپایان ادامه داد :اهدای خون شاید در نگاه اول، ترسناک به نظر برسد، اما فرآیند آسانی است که می‌تواند جان دریافت‌کننده را نجات دهد. با هر بار اهدای خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد. خون اهدایی شما می‌تواند به افراد مختلفی، از مبتلایان به سرطان گرفته تا افرادی که در تصادفات رانندگی آسیب می‌بینند، کمک کند. البته اهدای خون فقط به نفع گیرندگان آن نیست. علاوه بر حس خوبی که درنتیجه کمک به دیگران تجربه می‌کنید، باعث حفظ سلامت شما نیز می‌شود.

اهدای خون 1

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۲۲
تعداد بازدید : ۸۲
کد خبر : ۱۵,۶۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید