نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۰۱

اخبار

هفته ملی بدون دخانیات

هفته ملی بدون دخانیات ، با شعارحفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات ؛ حق و مسئولیت همگانی نامگذاری گردیده است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمالشرق ،دکتر زینب باقری، پزشک خانواده بهداشت ودرمان شمالشرق ،در هفته ملی بدون دخانیات بیان کرد:روز جهانی بدون دخانیات World No Tobacco Day ابتکار سازمان جهانی بهداشت است و با هدف گسترش آگاهی در مورد خطرات دخانیات و تأثیر منفی آن بر سلامتی، برگزار می‌شود.

 

فشارخون

 

هفته ملی بدون دخانیات با هدف گسترش آگاهی در مورد خطرات دخانیات و تأثیر منفی آن بر سلامتی، برگزار می‌شود و هدف از آن کاهش بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف دخانیات است. فعالیت‌های انجام شده در این روزها نقش مهمی در افزایش آگاهی در مورد خطرات بهداشتی مرتبط با مصرف دخانیات و ارتباط آن‌ها با طیف وسیعی از مسائل بهداشتی مانند سرطان ها، بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های تنفسی را برجسته می‌کند.

 

دخانیات 1

وی افزود:دخانیات به موادی گفته می شود که دود تولید می کنند و برای استعمال دود آن ها استفاده می‌شوند رایج ترین نوع دخانیات تنباکو است که در سیگار، قلیان، پیپ و تنباکو جویدنی استفاده می شود. بیش از هفت‌هزار ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد و ۶۹ مورد از این مواد شیمیایی مضر به‌عنوان عامل سرطان شناخته شده‌اند. در عین اینکه وابستگی به نیکوتین مجموعه ای از پدیده های رفتاری، شناختی و روانی است که بعد از مصرف مکرر دخانیات به وجود می آید؛ خطر کلی اعتیاد به مواد مخدر و این که فرد با چه سرعتی می تواند معتاد شود، از فردی به فرد دیگر و با توجه به نوع ماده مخدر مصرفی متفاوت است.

دخانیات 3

دکتر باقری گفت : متاسفانه این روزها اعتیاد به قلیان در بین نوجوانان و جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده و این امر بیشتر به علت عدم آگاهی مصرف کننده از مضرات آن است. تنباکوهای تحت عنوان میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیستند بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند، زیرا ترکیبات حلقوی معطر موجود در آنها با سوخته شدن، خاصیت سرطان زایی و سمی پیدا می‌کند و علاوه بر این، بو و مزه بهتر آنها باعث گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آنها می‌شود سازمان بهداشت جهانی علت افزایش استفاده از قلیان در نوجوانان و جوانان را با درک اشتباه آنان در بی ضرر بودن مصرف قلیان نسبت به سایر روش‌های مصرف تنباکو مرتبط دانسته است
درپایان ادامه داد: همچنین هفته ملی بدون دخانیات 1403 با تاکید بر حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات و شعار «حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی» برگزار شد.
 دخانیات 2
روزشمار هفته ملی بدون دخانیات در سال 1403 بصورت زیر است:
روز اول: حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات
روز دوم: حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات
روز سوم: حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با قوانین بازدارنده و موثر
روز چهارم: حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات
روز پنجم: حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری از تولید و فروش سیگار الکترونیکی و محصولات  نوپدید دخانی
روز ششم: حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با آموزش و توانمند سازی همگانی در برابر دخانیات روز هفتم: حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با آموزه های دینی
 
 
 
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۱۰۷
کد خبر : ۱۵,۵۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید