نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۶:۵۹

اخبار

مامای نمونه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز عنوان کرد: خوشبختی یعنی خدا خلق کند و تو به دنیا بیاوری ...

مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد، اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه، همراه با دانش روز تبدیل شده است.

 

 آمنه هرمزی یکی از ماماهای با تجربه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با 26 سال سابقه کار است. وقتی پای صحبتش نشستیم چیزی جز عشق و مهربانی را نمی‌شد از کلامش پیدا کرد، او هنوز با عشق و اشتیاق همچون روز اول کارش از حرفه‌اش سخن می‌گوید.

 

خانم هرمزی در گفت و گو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز می‌گوید: دیدن رنج مادر شدن و تحمل بی‌تابی و همراهی با مادران در حال زایمان، تنها گوشه‌ای سخت و شیرین از حرفه مامایی است.

 

وی شغل مامایی را شغلی پراسترس، اما پر از احساس می‌داند، او معتقد است: تنها عشق است که ادامه فعالیت در شغل مامایی را ممکن می‌کند.

 

وی ادامه داد: شغل مامایی حساسیت‌کاری و استرس زیادی دارد و یک اشتباه آخرین اشتباه است و باید در این شغل محکم و قوی بود.

 

هرمزی اضافه کرد: وقتی که مادر برای زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کند، مراقبت از جان مادر و جنین هر ۲ در اولویت کار ماما قرار دارد و هیچ‌ یک بر دیگری اولویتی ندارد و کار کردن در این شرایط پیچیده و دشوار است.

 

وی بیان کرد: شغل مامایی سراسر عشق است که وقتی لبخند شادی را بر لبان مادری که فرزندش به دنیا آمده می‌بینی خستگی از تنت بیرون می‌رود و گاه با دیدن درد مادر که جنینش فوت شده و باید زجر بکشد و به واسطه داروها با ایجاد درد مصنوعی زایمان کند، ناراحت و افسرده می‌شود.

 

 وی درباره خاطرات تلخ و شیرینش در طول سابقه‌ کاری‌اش گفت: هر مادری که در سلامت کامل زایمان می‌کند و نوزادش را در آغوش می‌گیرد شاد می‌شوم، خاطره‌ای شیرین در ذهنم نقش می‌بندد و هر وقت که جنین یا مادر نوزاد دچار مشکل شوند و یا خدایی نکرده یکی از آنها جان خود را از دست دهند خاطره‌ای تلخ در ذهنم ثبت می‌شود.

 

وی درباره سختی‌های کارش می‌گفت: علی‌رغم اینکه یک ماما هر قدر باسابقه و کاربلد هم باشد پا به پای مادر در هر ساعت شبانه روز با تحمل استرس و صبر و حوصله فراوان تا لحظه‌ای که زایمان صورت بگیرد و از سلامت کامل مادر و نوزاد اطمینان حاصل کند آرام نخواهد بود.

 

هرمزی تعریفش از مامایی اینگونه است: ماما واسطه‌ای از جانب خداست که درد و سختی مادرشدن را با حلاوت در آغوش کشیدن نوزاد سالم از یاد ببرد.

 

 وی جوان‌ترین زائویش را 13 ساله و مسن‌ترین زائو را ۵۰ ساله عنوان کرد و گفت: تجربه من از اولین زایمانی که مامای آن بودم آمیخته‌ای از احساسات ترس، استرس، شوق، شادی، لذت، صبر، تلاش و سختی بود.

 

وی در پایان یادآور شد: ماما تنها همراه مادر در دوران بارداری نیست و وظایف متعدد برعهده دارد، پیشگیری از حاملگی‌های بی‌موقع و زودرس، راهنمایی بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، کاهش خطرات و زایمان راحت مادر باردار، انجام مراقبت‌های اورژانس و ارجاع بیمار تنها بخش کوچکی از حرفه مامایی است.

 

آمنه هرمزی مامای شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، امسال از سوی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، به عنوان مامای نمونه برگزیده شد.

 

وی در جمع مادرانی که زایمان آنها را به عهده داشته و کودکان و نوجوانانی که در به دنیا آمدن ایشان نقش داشته است، رمز موفقیپیت خود را علاقمندی به حرفه‌ی مامایی و خلوص نیت در خدمت رسانی به زنان سرزمین پاک ایران عنوان کرد و گفت: همواره تلاش کردم در جهت سلامت مادران و تولد ایمن نوزادان گام بردارم.

 

 یادآور می شود مامایی رشته‌ای از گروه «علوم پزشکی و بهداشت» است و به بارداری و زایمان و مشاوره می‌پردازد. مامایی یکی از پر طرفدارترین رشته‌های دنیا بخصوص برای بانوان است و اولین رشته دارای مجوز مطب در مقطع لیسانس و حق تجویز دارو، آزمایش و سونوگرافی (فقط در حوزه کاری مامایی) است و این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۵ گرایش مختلف مامایی در پزشکی قانونی، بهداشت مادر و کودک، بهداشت باروری، آموزش مامایی و مامایی در بلایا و سوانح بوده و رشته مشاوره در مامایی نیز از رشته‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر برای رفع نیازهای مشاوره ای زنان می‌باشد. در حال حاضر دو رشته دکترای تخصصی مامایی و بهداشت باروری در مقطع PhD وجود دارد.

آمنه هرمزی_ ماما2 2

 

 

آمنه هرمزی _ ماما 1

۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۱۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۱۸۵
کد خبر : ۱۵,۵۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید