نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۱۹

اخبار

دخانیات تهدیدی برای سلامت ما

دکتر آیدا مسعود نیا؛ دخانیات یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات (۴ الی ۱۰ خرداد ماه) مصاحبه ای با دکتر مسعود نیا پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری در این زمینه انجام شد. 
دکتر آیدا مسعود نیا پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری در این مصاحبه گفت: هفته ملی بدون دخانیات امسال از سوی وزارت بهداشت ، با شعار حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات،  حق و مسئولیت همگانی نامگذاری شده است.

 

وی افزود: دخانیات یکی از اصلی ترین عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی و انواع سرطان است  به طوری که سالانه حدود شش میلیون نفر جان خود را به جهت بیماری های ایجاد شده در اثر استعمال دخانیات از دست می دهند . متاسفانه در کشورمان نیز این آمار به شصت هزار نفر می رسد.

 

وی اذعان کرد: در دخانیات بیش از ۴۵۰۰ نوع ماده شیمیایی وجود دارد، دود بازدم یا دود دست دوم نیز حاوی بیش از ۲۵۰ ماده سمی است که برای سلامتی مضر می باشد.

 

و ی‌ با اشاره به مضرات دود دست دوم اضافه کرد: بیشترین مواجهه افراد با دود دست دوم سالمندان و کودکان می باشند که در معرض خطر انواع  بیماری ها هستند. دخانیات در هر نوع و شکل آن زیان آور  است. مصرف دخانیات سلامت شخص مصرف ‌کننده و اشخاصی که در معرض دود حاصل از آن قرار گرفته ‌اند را تهدید می‌ کند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه سن مصرف سیگار  در ایران به دوازده سال رسیده که زنگ خطری برای سلامت آحاد جامعه و جوانان می باشد، همچنین ۳۵ درصد دانشجویان از قلیان و دخانیات استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در خانواده اذعان کرد: ۴۱ درصد اعتیاد به سیگار از جمع دوستان شروع می شود که باید خانواده ها فرهنگ نه گفتن را به فرزندان خود بیاموزند و حساسیت ویژه ای برای موضوع خود مراقبتی  باید لحاظ گردد.

 

وی در پایان گفت: در همین راستا، همانند سنوات گذشته برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مرتبط با بزرگداشت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات سال ۱۴۰۳  در این مرکز دستورکار قرار گرفته است.

555

۵ خرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۹۸
کد خبر : ۱۵,۵۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید