نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۴:۴۸

اخبار

نقش پزشک خانواده در سیاره سالم،مردم سالم

روز جهانی پزشک خانواده، در 19 مه (مصادف با 30 اردیبهشت)، مناسبت مهمی برای برجسته کردن نقش و سهم حیاتی پزشکان خانواده و تیم های مراقبت اولیه در سیستم های مراقبت های بهداشتی در سراسر جهان است.

از زمان اعلام آن توسط WONCA در سال 2010، WFDD به یک جشن سالانه تبدیل شده است که نقش مرکزی پزشکان خانواده را در ارائه مراقبت های بهداشتی شخصی، جامع و مستمر به بیماران به رسمیت می شناسد .این روز فرصتی عالی برای قدردانی از پیشرفت های انجام شده در پزشکی خانواده و کمک های استثنایی تیم های مراقبت های اولیه در سطح جهانی است.

امسال، روزجهانی پزشک خانواده را تحت عنوان "سیاره سالم، افراد سالم" نامگذاری کرده اند تا ارتباط بین سلامت سیاره ما و سلامت بیمارانمان را برجسته کنند.

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، سامانه دسترسی افراد به خدمات نظام سلامت، با هدف توزیع عادلانه سلامت بین همه اقشار جامعه است که در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه پنجم توسعه به اجرا درآمده است.

اصلی ترین وظیفه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، حفظ و ارتقای سلامت کارکنان و خانواده های آنهاست که بخش اعظم این خدمات در واحد سلامت خانواده شکل می گیرد.

در واقع سیستم سلامت خانواده در صنعت نفت، از ابتدای شکل گیری این صنعت و راه اندازی بهداشت و درمان صنعت نفت، به عنوان بازوی سلامت آن به نوعی فعال بود؛ اما از حدود 20 سال پیش به صورت جدی تر به این مبحث پرداخته شد و با توجه به دیدگاه های مدیران وقت، برنامه ریزی اساسی برای راه اندازی نظام سلامت خانواده نفت صورت گرفت.

 بر این اساس، دستورالعمل ها و فرم های پرونده سلامت توسط سازمان تهیه و آموزش های لازم برمبنای آخرین داده های جهانی طراحی و اجرا و بتدریج پرونده سلامت برای تمامی خانواده های تحت پوشش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تشکیل شد.

 در این نظام ارائه خدمات وضعیت سلامت یک جمعیت 1500 تا 2500 نفری، به یک تیم سلامت متشکل از پزشک، پرستار، ماما، مشاوران تغذیه و روان، سپرده می شود و از آنجا که در صنعت نفت، پوشش بیمه ای یکسانی وجود دارد و اطلاعات جمعیت تحت پوشش تا حدود زیادی در دسترس است، این سیستم توانسته پایدار بماند و موفق عمل کند.

هم اکنون  16 منطقه در سطح بهداشت و درمان صنعت نفت است که از این تعداد 9 منطقه دارای بیمارستان هستند. مراکز پزشکی خانواده، به عنوان مراکز بهداشتی و درمانی صنعت نفت یا مرکز سلامت خانواده نفت نامگذاری شده است. در این مراکز حدود 200 پزشک خانواده در کل کشور مشغول به فعالیت هستند که در مجموع به حدود 500 هزار نفر نیروی شاغل، بازنشسته و خانواده های آنان در صنعت نفت در سرتاسر ایران خدمت ارائه می نمایند.

من نیز به نوبه خود این روز را به همکاران تلاشگرم در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که بعنوان پیشرو پزشکی خانواده در کشور شناخته شده اند تبریک عرض می نمایم و به شخصه از مشکلاتی که در سال گذشته برای آنان بدلیل تغییرات سیستم پرونده الکترونیک سلامت بوجود آمد پوزش می طلبم و امید دارم در سال جاری با قدرت و دقت لازم بتوانیم با بهترین فن آوری به جمعیت تحت پوشش خود خدمت رسانی بنمائیم.

دکتر غلامرضا پیوندی سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان
                                                                                                                                                

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۷
تعداد بازدید : ۱,۹۲۱
کد خبر : ۱۵,۴۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید