نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۴:۵۲

اخبار

رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران عنوان کرد؛

یک نفر به ازای هر شش نفر به فشارخون بالا مبتلا است

رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: از هر شش نفر جمعیت تحت پوشش یک نفر فشارخون ۹۰.۱۴ میلی متر جیوه و بیشتر دارد که این افراد نیازمند مداخلات درمانی و اصلاح سبک زندگی هستند.

دکتر آذین اسکندری در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار گزارش شده از سوی تیم سلامت خانواده حدود 17 درصد افراد بالای ۱۸ سال فشار خون بالا دارند.
وی گفت: بیماری فشار خون بالا یکی از مهمترین عوامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از بیماریهای قلبی، بیماری‌های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.
رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: نکته مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون بالا، بدون علامت بودن این بیماری، اطلاع نداشتن افراد از بیماری خود همچنین بی‌توجهی به درمان صحیح و کنترل فشار خون بالا است به همین دلیل نام دیگر این بیماری «قاتل خاموش» است.
دکتر اسکندری اضافه کرد: افراد می‌توانند به راحتی در منزل یا هر مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی از میزان فشار خون خود آگاه شوند اما میزان آگاهی از ابتلا به این بیماری در سطح پایینی قرار دارد.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود آگاهی ندارند و این موضوع اهمیت آگاهی و توجه بیش از پیش به این بیماری را مطرح می‌کند.
مسئول تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد: فشارخون بالا علائم آشکار و راهی برای اطلاع از آن وجود ندارد مگر این که توسط فرد یا یک کارمند بهداشتی اندازه‌گیری شود.
دکتر اسکندری افزود: با توجه به اینکه فشارخون روز به روز تغییر می‌کند، اندازه‌گیری باید در چند نوبت و موقعیت انجام شود تا به تایید برسد.
وی اضافه کرد: هر چند فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می‌تواند آسیب مهمی به قلب و شریان‌ها بزند بنابراین افراد باید از میزان فشارخون خود، وجود عوامل خطر و میزان خطر خود مطلع شوند.
به گفته رئیس تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، شناسایی فشارخون بالا آسان و بیشتر مواقع کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک، افزایش فعالیت بدنی یا در صورت لزوم دارو درمانی صورت می‌گیرد.
اتحادیه جهانی فشار خون بالا از سال ۲۰۰۵ روز «۱۷ می» را به عنوان روز جهانی «فشار خون» تعیین کرد تا هر سالانه با بسیج ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا در مسیر آگاهی گروههای در معرض خطر اقدامات مرتبط صورت گیرد.
روز جهانی فشار خون امسال با شعار "فشارخون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید و با کنترل آن طولانی‌تر زندگی کنید" در جهان گرامی داشته می‌شود.

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۱,۷۱۹
کد خبر : ۱۵,۴۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید