نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ۰۷:۰۰

اخبار

به بهانه روز ماما؛ گپ و گفت صمیمی با مسئول زایشگاه بیمارستان نفت اهواز

ماما واژه‌ای است که در عمق آن یک جهان عشق و زیبایی نهان شده است، فرشته‌ای که یک انسان را از زمان پیدایش تا به دنیا آمدن پا به پای مادر همراهی می‌کند و این می‌شود که یک زندگی جدید در دنیا رقم می‌خورد. یک موجود با تمام زیبایی و معصومیتش در دستان پر مهر با عشق و نگاه زیبای ماما وارد جهان هستی می‌شود به عبارت بهتر ماما مخلوق خدا را با عنایت پروردگار از تمام خطرات عبور داده و زندگی می‌بخشد. شاید هنوز با تمام وجود به بطن کار ماما پی نبرده‌ایم چون به اندازه یک اقیانوس معنای زیبا در آن نهفته است؛ ماما یعنی عشق، معصومیت، پاکی و نور. این فرشته مهربان یک انسان را به دریچه جدیدی وارد می‌کند و شادی را به همه کسانی که ماه‌هاست منتظر آمدنش هستند هدیه می‌دهد، بدون شک خداوند نیرویی الهی را در وجود آنها نهاده؛ عشقی الهی برای به دنیا آوردن پاکترین موجود خدا که خوشحالی و شور را به همه هدیه می‌دهد.

 

آغوش مادر بی‌صبرانه منتظر مروارید گرانبهایی است که ماما آن را به مادر هدیه می‌دهد، او با هر بار به دنیا آوردن کودک معنای جدیدی را به زندگی می‌دهد و خودش نیز این معنای جدید را حس می‌کند ، شاید حسی که ماما تجربه می‌کند با هیچ حسی قابل مقایسه نیست لحظه به دنیا آمدن نوزاد و اشک شوق مادر... 

زمانی که پای صحبت ماماها می‌نشینیم می‌گویند این کار عشق می‌خواهد و عشق می‌آفریند، تمام آرامش همان جایی خلاصه می‌شود که گریه نوزاد و اشک شوق مادر را می‌بینی که با هیچ کلامی قابل توصیف نیست.

پنجم ماه می ‌مصادف با 16 اردیبهشت، روز جهانی ماما (midwife) نامگذاری شده است. انتخاب این روز فرصت مناسبی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه است.
این روز بهانه‌ای شد تا پای گپ و گفت با مسئول زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز بنشینیم، در ادامه این گفت و گو را با هم میخوانیم.

 

آرتمیز رحیمی در ابتدا عنوان کرد: تولد نوزاد سالم و نگهداشت سلامت آحاد مردم یک کشور یکی از اهداف مهم نظام‌های سلامت در تمامی دنیاست و بی‌شک نقش خدمات مامایی در راه رسیدن به این هدف حیاتی است به گونه‌ای که حتی سازمان بهداشت جهانی در شعار امسال خود به مناسبت روز جهانی ماما یکی از راهکارهای مهم کاهش عوارض ناشی از تغییرات آب و هوایی بر سلامت مادران و در نتیجه جامعه را نقش موثر خدمات مامایی دانسته است.
این مامای با سابقه بیمارستان نفت اهواز معتقد است: نقش و تاثیر این صنف سختکوش و فداکار در کاهش مرگ و میر مادران باردار، افزایش آمار زایمان طبیعی و تامین سلامت مادران و نوزادان گواهی بر موفقیت چشمگیر آنان در ایفای تعهد حرفه‌ایی و مسئولیتی است که به موجب این شغل خطیر به عهده دارند.
 رحیمی مسئولیت و مراقبت از سلامت هم زمان دو انسان را از ویژگی‌های منحصر به فرد و پرتنش این رشته عنوان می‌کند.
 وی در این گفتگو ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه امروزه جوانی جمعیت و فرزندآوری در فهرست مهم‌ترین سیاست‌های کشور قرار گرفته بیش از هر زمان دیگر اهمیت نقش ماما و عملکرد این گروه باید مورد توجه قرار گیرد و به پاس زحمات بی‌شائبه آنها با رفع مشکلات حرفه‌ای، بستر مناسب‌تری جهت انجام خدمات و رضایتمندی بیشتر این قشر فراهم گردد.
 رحیمی در ادامه ضمن تبریک روز جهانی ماما به کلیه‌ی همکاران سختکوش، دلسوز و مسئولیت پذیر خود در تمامی مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به ارائه گزارشی عملکرد سال 1402 واحد مامایی پرداخت.
 وی عنوان کرد: همکاران ما در گروه مامایی و زنان بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز به منظور ارائه خدمات مناسب به مراجعین و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده‌ی مدیریت سازمان، فعالیت‌های خود را زمینه‌های مختلف و با نهایت دقت به انجام رسانیده‌اند.
 وی افزود: گروه مامایی و زنان ارائه خدمات درمانی، سرپایی و بستری به منظور تشخیص زود هنگام و درمان عوارض بیماری‌های مادر و جنین قبل، حین و پس از زایمان و همچنین آموزش و پیشگیری به جهت جلوگیری از ایجاد عوارض و سلامت مادر و جنین را به کار گرفته است.
 رحیمی بازسازی بخش زنان و زایمان و زایشگاه و حضور متخصص زنان و زایمان مقیم در بیمارستان نفت را نشان از ارج نهادن به اهمیت سلامت مادران و نوزادان و رضایت‌مندی آنان نزد مدیران سازمان عنوان کرد.
فعال بودن سه اتاق زایمان LDR در بیمارستان بزرگ نفت اهواز 
 رحیمی گفت: در بخش زنان و زایمان و زایشگاه بیمارستان بزرگ نفت اهواز، ضمن بهینه‌سازی و زیباسازی فضای بخش، کلیه تجهیزات مورد نیاز مطابق با استانداردهای روز دنیا تهیه و به روزرسانی شده و اکنون با در اختیار داشتن سه اتاق زایمان LDR مجهز به امکانات مناسب و کافی، امکان حضور همسر در هنگام زایمان فراهم شده است. همچنین با استفاده از روش‌های کاهش درد زایمانی (دارویی و غیردارویی) شامل گاز انتونکس، جکوزی، ماساژ و رایحه درمانی و با وجود تخت‌های مخصوص مراقبت از مادران باردار و پس از زایمان آماده‌ی خدمت‌رسانی به جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز هستیم و این امکانات باعث شده حوزه بهداشت خانواده ، زنان و مامایی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز قابلیت رقابت با بهترین بخش‌های خصوصی در سطح شهر اهواز را دارا باشد.
 وی تاکید کرد:  در حوزه ارائه خدمات سرپایی مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و درمان، برای کلیه مادران باردار تا ۴۲ روز پس از زایمان در تمامی مراجعات به اورژانس بیمارستان تریاژ مامایی انجام و اگر این مادران، پرخطر تشخیص داده شوند به کارشناسان مادر پرخطر در بیمارستان و واحد بهداشت خانواده ارجاع شده و این کارشناسان پیگیر موارد تشخیصی و درمانی بیماران تا حصول نتیجه و پایدار شدن وضعیت مادر خواهند بود.
 وی تصریح کرد: ماماهای مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با انجام دقیق دستورالعمل و پیگیری‌های متعاقب آن موفق به حفظ جان بسیاری از مادران و فرزندان آنان گردیده‌اند.

 

ترویج زایمان طبیعی
 رحیمی همچنین در ادامه به شرح توضیحاتی در خصوص ترویج زایمان طبیعی پرداخت و گفت: در این زمینه با کمک و همراهی همکاران در واحد بهداشت خانواده، کلاس‌های آمادگی برای زایمان را به شکل هفتگی با پخش فیلم، استفاده از کتاب های مرتبط و ... در محیطی گرم و مفرح با آموزش ورزش‌های دوران بارداری، تکنیک‌های تنفس، ذهن آگاهی و کلیه مطالب مورد نیاز جهت مادران باردار برگزار می‌گردد.
وی ادامه داد: در هنگام زایمان با حضور پزشک متخصص زنان و زایمان و متخصص بیهوشی مقیم به همراه کادر آموزش دیده در دوره‌های زایمان فیزیولوژیک ، تلاش شده محیطی مناسب جهت زایمانی آرام و کم استرس همراه با خاطره‌ای زیبا به مادران هدیه دهیم.

 

افزایش 35 درصدی زایمان طبیعی
 رحیمی اظهار داشت: فراهم کردن شرایط مناسب در کنار آموزش و بکارگیری نیروهای توانمند در گروه‌های زنان و زایمان و مامایی بیمارستان نفت اهواز را موفق به افزایش 35 درصدی شاخص زایمان طبیعی با 104 مورد زایمان در کنار کاهش 1.5 درصدی شاخص سزارین نسبت به سال قبل کرده است.
تلاش برای جوانی جمعیت و فرزندآوری
 آمار زایمان در بیمارستان نفت 28 درصد افزایش یافت وی در ادامه بیان کرد: مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز هم راستا با سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت ضمن تاکید بر حفظ و ارتقای خدمات مرتبط با سلامت مادران و نوزادان، قدم‌های موثری در راه افزایش موالید، جوانی جمعیت و ترویج زایمان طبیعی برداشته است.
 رحیمی اعلام کرد: سال گذشته 354 مورد زایمان در بیمارستان نفت اهواز انجام شده که این تعداد 28 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
 وی عنوان کرد: مطابق بررسی های به عمل آمده از سوی دانشگاه جندی شاپور اهواز ، بیمارستان بزرگ نفت در میان بیمارستان های با موالید کم در استان خوزستان ، موفق به اخذ رتبه نخست در افزایش تعداد موالید شده و جزء معدود بیمارستان‌های استان خوزستان است که شاخص موالید در آن افزایش داشته است.
کسب بالاترین شاخص سلامت مادر و نوزاد در میان بیمارستان‌های دانشگاه جندی شاپور 
 مسئول زایشگاه بیمارستان نفت اهواز معتقد است: رسیدن به این نتایج ارزنده در شرایطی ارزش دو چندان پیدا می‌کند که در کنار افزایش شاخص موالید و زایمان طبیعی هیچگونه عارضه‌ی ماندگار مادری و جنینی همچون صدمات به ارگان‌های حیاتی مادر، فلج عصب بازویی نوزاد، تولد نوزاد ترم با آپگار پایین (نرسیدن اکسیژن کافی و در نتیجه فلج مغزی) و..... نداشته و با کسب بالاترین شاخص سلامت مادر و نوزاد در بین بیمارستان‌های دانشگاه جندی شاپور جزء 3 بیمارستان برتر این دانشگاه و موفق به دریافت لوح تقدیر از معاونت درمان دانشگاه شده است.
 وی افزود: این مهم با کارگروهی منسجم همه‌ی همکاران گروه مامایی در بیمارستان و واحد بهداشت خانواده و متخصصین زنان و زایمان در مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، همکاران کادر پرستاری بدست آمده است.
 وی در ادامه گفت: در کنار آموزش‌های لازم مادران در کلیه درمانگاه‌های بهداشت خانواده و کلینیک تخصصی بیمارستان و بخش زنان و زایمان و زایشگاه مواردی از جمله آموزش مزایای شیر مادر و تشویق مادران جهت تغذیه نوزاد با آن، برگزاری همایش‌های حمایت از جوانی جمعیت و تشویق به فرزندآوری، ترویج زایمان طبیعی و کلاس‌های آموزشی مرتبط با سلامت مادران ارائه می‌شود.
 
ایفای نقش در حوزه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی 
 رحیمی در ادامه توضیح داد: گروه مامایی در کنار سایر همکاران مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با شرکت در اردوهای جهادی پزشکی در مناطق محروم استان در خدمت‌رسانی به این قشر، مشارکت فعال داشته‌اند.
وی افزود: همچنین با همکاری مسئول بلوک زایمان و واحد مامایی معاونت درمان دانشگاه جندی شاپور در خصوص آموزش HBB (کمک به تنفس نوزاد) موفق به آموزش ده‌ها نفر از ماماهای شاغل در مناطق محروم و بیمارستان‌های سطح استان خوزستان شده که با این آموزش‌ها کاهش چشمگیری در شاخص مرگ نوزادان استان بوجود آمده است.
 اهدای شیر به بانک شیر مادر استان خوزستان
 مسئول زایشگاه بیمارستان نفت اهواز ادامه داد: در خصوص ترویج تغذیه با شیرمادر جهت استفاده‌ی نوزادان محروم از آن با آموزش‌ها و تلاش‌های کارشناس شیرمادر ، بیمارستان نفت اهواز برای نخستین‌بار موفق به اهدای شیر به بانک شیر مادر استان در بیمارستان امام خمینی اهواز شد.
 
رحیمی در پایان از تلاش‌های یکایک ماماهای شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز تقدیر و تشکر نمود.
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز |
تعداد بازدید : ۳۶۸
کد خبر : ۱۵,۴۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید