نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۰۸

اخبار

کارنامه واحد بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در سالی که گذشت

سرپرست بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز با اشاره به هفته ملی سلامت که امسال با شعار "سلامت خانواده، مردمی سازی سلامت" برگزار شده گفت: همه ابعاد پیشرفت اجتماعی از خانواده آغاز می‌شود.
دکتر آریان دلپسند در گفتگو با روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، هفته‌ی سلامت را فرصتی برای افزایش توجه و آگاهی عمومی نسبت به موضوع سلامت دانست.وی در این گفتگو به تشریح اقدامات معاونت بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در یک سال گذشته پرداخت.

فعالیت 19 درمانگاه عملیاتی

 دکتر دلپسند با بیان اینکه بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز در 19 منطقه عملیاتی مرکز درمانی دارد تصریح کرد: این درمانگاه‌ها در مناطق عملیاتی کریت کمپ، شیرین‌سازی، منصوری، اهواز 3، اهواز 4، آب تیمور، مارون 3، مارون 4، آموزش فنون، پیراحفاری مرکزی، دکل 102، دکل 106، دکل 107، دارخوین، جفیر، بیدروبه، سبزآب، عبدالخان و ستاد شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خدمات‌رسانی می‌کنند.

 ارائه خدمات درمانی به بیش از 47 هزار نفر درمانگاه‌های عملیاتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز

 سرپرست بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز اظهار داشت: در سال گذشته بیش از 47 هزار نفر به درمانگاههای مناطق عملیاتی مراجعه و خدمات درمانی دریافت کردند.

وی تصریح کرد: حدود 38 هزار نفر از خدمات گیرندگان از بومیان ساکن در اطراف مراکز عملیاتی و حدود 9 هزار و 500 نفر کارکنان مراکز عملیاتی بوده‌اند.

 دکتر دلپسند در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده درمانگاه‌های عملیاتی در سال 1402 پرداخت و گفت: 210 مورد بازدید دوره‌ای از درمانگاه‌های عملیاتی، شرکت در مانورهای امداد و نجات و مواجه با مواد شیمیایی، تهیه چارت فراخوان آمبولانس‌های پشتیبانی، تأمین سیستم رادیویی مرکزی جهت درمانگاه‌های وابسته به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، تغییر کاربری درمانگاه شیرین‌سازی به مرکز سلامت کار، شناسایی نواحی صنعتی فاقد مراکز درمانگاهی و پزشکیاری و اعلام موارد رفع نواقص فیزیکی درمانگاه‌ها به شرکت‌های صنعتی را از جمله این اقدامات عنوان کرد.

 برگزاری قریب به 170 هزار ساعت دوره آموزشی ویژه کارکنان و جمعیت تحت‌پوشش

 دکتر دلپسند گفت: در واحد آموزش سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز سال گذشته حدود 116 هزار نفر ساعت آموزش حضوری برای کارکنان صنعت نفت و حدود 53 هزار ساعت آموزش برای جمعیت تحت پوشش برگزار شده است.

وی گفت: این آموزش‌ها در زمینه‌های سلامت خانواده، بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، بهداشت دهان و دندان، تغذیه سالم، بهداشت محیط و بهداشت فردی برگزار شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته 18 پایگاه بهداشتی توسط واحد آموزش سلامت در سطح شهر اهواز برپا شده و یازده هزار و 580 نفر در زمینه‌های فشارخون و دیابت غربالگری شدند.

 
گذری بر اقدامات واحد بهداشت محیط

 سرپرست بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز نظارت بهداشتی بر اماکن ستادی و عملیاتی از جمله مراکز درمانی، دکل‌ها، مجموعه‌های غذایی، کارگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی، الزام مجموعه‌های غذایی به نصب رتبه‌بندی در سالن‌های غذاخوری جهت اطلاع‌رسانی به مراجعین، آنالیز مواد غذایی موجود در شرح پیمان‌های غذایی توسط کارشناس تغذیه طب صنعتی، پیگیری و نظارت بر شستشو، لایروبی و گندزدایی سالیانه مخازن ثابت در واحدهای صنعتی و عملیاتی و بروز رسانی و رفع ابهامات موجود در چک لیست‌های بهداشتی را از جمله اهم اقدامات انجام شده در واحد بهداشت محیط در سال گذشته عنوان کرد.

وی تعداد اماکن ستادی و عملیاتی تحت پوشش بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز را یک‌هزار و 46 مورد اعلام کرد و گفت: 15 هزار و 600 مورد فعالیت و همچنین دو هزار و 610 مورد بازرسی‌ توسط واحد بهداشت محیط این مرکز در سال گذشته انجام گرفته است.

سرپرست بهداشت و طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز بیان کرد: 7 نفر نیروی کارشناس، کارشناس ارشد و دکترا به عنوان بازرس بهداشت محیط در این مرکز فعالیت دارند.

دکتر دلپسند بازدید از مواد پروتئینی مورد استفاده در رستوران‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌های نواحی صنعتی، بازدید کلی از آشپزخانه‌های شرکت‌ها در سطح شهر اهواز، بازدید از خودروهای حمل غذا، نمونه‌برداری از مواد غذایی مشکوک به فساد، بازدید از اصناف و بوفه‌های مجموعه‌های مسکونی و اداری ، بازدید از تانکرهای آبرسان به واحدهای صنعتی، بازدید از مخازن ثابت ذخیره آب، بازدید از تصفیه خانه آب، بازدید از بهسازی محیط اماکن مسکونی و آبدارخانه ادارات، بازدید از واحدهای عملیاتی (محدوده خارج از شهر)، بازدید از مراکز بهداشتی درمانی، بازدید از اماکن ورزشی و استخرهای شنا و بازدید از مدارس تحت پوشش شرکتهای نفتی منطقه را از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی بازرسان بهداشت محیط عنوان کرد.

وی همچنین آنالیز آزمایشات فیزیکی ، شیمیایی و میکروبی آب آشامیدنی در اماکن شهری و صنعتی و سنجش کلر، PH ، TDS، کدورت و دمای حوضچه‌های استخرهای شنا را از جمله وظایف و فعالیت‌های کارشناس آزمایشگاه آب در واحد بهداشت محیط برشمرد.

وی تعداد نمونه‌برداری میکروبی، فیزیکی و شیمیایی و کلرسنجی، سنجش، PH ، TDS و کدورت آب آشامیدنی در اماکن شهری، صنعتی و عملیاتی تحت پوشش را 4 هزار و 226 مورد طی یک سال گذشته اعلام کرد.

وی همچنین به تشریح فعالیت‌های انجام شده در خصوص مبارزه با حشرات، جوندگان و جانوران موذی پرداخت و گفت: سال گذشته حدود 571 هزار مترمربع سمپاشی، 6 هزار مترمربع طعمه‌گذاری و 24 هزار مترمربع گندزدایی انجام شده است.
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۵۴
تعداد بازدید : ۵۶۸
کد خبر : ۱۵,۳۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید