نسخه قدیم سال جهش تولید با مشارکت مردم

امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۳

اخبار

ثبت 120 هزار معاینه شغلی

شعار امسال روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای روی پیامدها و آثار تغییرات اقلیمی بر مسائل ایمنی و سلامت کار متمرکز شده است. تغییر الگوهای آب و هوایی در جهان، تاثیرات قابل توجهی بر محیط های کاری به ویژه ایمنی و سلامت نیروی کار می گذارد. ریسک های شغلی ناشی از تغییرات اقلیمی، استرس گرمایی، تشعشعات UV، آلودگی هوا، حوادث صنعتی، بلایای طبیعی، شیوع بیماری های منتقله از ناقلین و مواجهه با مواد شیمیایی را در بر می گیرد.روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای هر ساله در تاریخ 19 آوریل(9 اردیبهشت ماه) پاس داشته می شود تا اینگونه از اقدام های فعالان بهداشت حرفه ای که از آنها به عنوان قهرمانان نامرئی یاد می شود، تقدیر شود. خبرنگار «مشعل» گفت و گویی با مدیر بهداشت و اچ اس ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و همکاران این واحد داشته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید.
فعالیت های بهداشت حرفه ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به دو گروه تقسیم می شود. یکی بهداشت حرفه ای در حوزه اندازه گیری ها و ارزیابی ریسک ها و مخاطرات محیط کار، ارزیابی عوامل زیان آور و کنترل آن است و دیگری در اعتبار بخشی بیمارستان ها اهمیت بسزایی دارد.

 سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در زمینه اهمیت و جایگاه بهداشت حرفه ای در محیط های درمانی گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شامل بخش های مختلفی از جمله بیمارستان ها، مراکز درمانگاهی و ساختمان های اداری می شود و باید به لحاظ عوامل زیان آور ارزیابی شود.

غلامرضا پیوندی ادامه داد: عوامل زیان آور در محیط های درمانی و بیمارستانی بیشتر شامل نور، ارگونومی، سر و صدای محیط، مسائل بیولوژیک و شیمیایی در آزمایشگاه و اتاق عمل می شود.

به گفته او، بهداشت حرفه ای در اچ  اس ای بیمارستان و ایمنی بیمار، نقش بسیار کلیدی دارد، زیرا موضوع اعتبار بخشی در درمان و بیمارستان دارای اهمیت بسزایی است و از نظر ایمنی سازه ای، ایمنی تجهیزات، ایمنی حریق و سیستم های اعلان اطفای حریق جزء ارزیابی های بسیار مهم از سوی کارشناسان بهداشت حرفه ای به شمار می رود.

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یکی دیگر از محورهای فعالیت کارشناسان بهداشت حرفه ای را ایمنی انبارها در بخش های درمانی بیان کرد و گفت: بسیاری از مواد ضد عفونی کننده و داروها، نگهداری آنها به لحاظ محیطی، نور، رطوبت بسیار مهم است و احتمال انفجار برخی از آنها وجود دارد؛ به همین دلیل در بهداشت حرفه ای فعالیت گسترده ای در فضای بیمارستان، انبار دارویی انجام می شود.

فعالیت35 نفر کارشناس بهداشت حرفه ای

پیوندی با اشاره به تعداد کارشناسان بهداشت حرفه ای در سطح سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت گفت: 35 نفر نیروی بهداشت حرفه ای در سطح سازمان داریم که همه فعالیت های این حوزه را پوشش می دهند و این گروه در سال گذشته بیش از دو هزار بار اندازه گیری ارگونومی، نور، صداسنجی و... را انجام داده و همه آنها را در نرم افزار بهداشت، وزارت نفت بارگذاری کرده اند.

او با بیان اینکه همکاران بهداشت حرفه ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مجوز ارائه خدمات بهداشت حرفه ای را  از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کسب کرده اند، ادامه داد: اندازه گیری عوامل زیان آور به دریافت مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیاز دارد که همکاران ما در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران این مجوز را دریافت کرده اند و توافق هایی با شرکت های مختلف صنعت نفت در این زمینه صورت گرفته است، ضمن آنکه سطح بهداشت حرفه ای چهار شرکت اصلی وزارت نفت نیز بر اساس قوانین وزارت بهداشت اندازه گیری می شود.

به گفته پیوندی، شرکت های نفت، گاز، پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و پتروشیمی در صورت علاقه مندی از روند کارکنان خود در زمینه رعایت نکات بهداشت حرفه ای می توانند این خدمات را از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت دریافت و خرید خدمت کنند.
 آموزش بهداشت حرفه ای به کارکنان بیمارستان ها

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت آموزش در بهداشت حرفه ای اشاره کرد و گفت: برنامه های مدون آموزشی از سوی همکاران بهداشت حرفه ای برای کارکنان سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت داریم.

پیوندی ادامه داد: آموزش بهداشت حرفه ای جزء برنامه ها و استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستانی است و کارکنان بیمارستان ها باید دوره های یک تا دو روزه عوامل زیان آور محیط کار بیمارستانی شامل ارگونومی، مخاطرات شیمیایی محیط کار و عوامل خطرساز دیگر را آموزش ببینند.

به گفته او، بیمارستان ها دارای استانداردهای ایمنی بیمار هستند که در رنکینگ اعتبار بخشی از سوی معاونت نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بسیار مهم است. علاوه بر آن استانداردهای اچ اس ای وزارت نفت را نیز داریم . برای ایجاد هماهنگی میان این دو ارگان و اجرای دستورعمل آنها ایده جدیدی مطرح شد.

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  ادامه داد: استانداردهای اعتبار بخشی بیمارستانی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور را با استانداردهای اچ اس ای وزارت نفت تلفیق کردیم، این روند باعث خواهد شد تا سیستم ایمنی و بهداشت شغلی( HSE MS) را در نظام بیمارستان صنعت نفت پیاده سازی کنیم. این حرکت رو به جلو است و منجر به افزایش ایمنی کار بیمارستانی، کارکنان و مراجعه کنندگان می شود.

پیوندی با بیان اینکه بار بسیار بزرگی بر دوش کارشناسان بهداشت حرفه ای است و مسئولیت های متعددی از جمله ایمنی بیمار، بیمارستان، کارکنان و کادر درمان به عهده دارند، گفت: این گروه مسئولیت قانونی پرونده های طب کار را نیز به عهده دارد.

ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی

او با اشاره به گستردگی فعالیت کارشناسان بهداشت حرفه ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: این افراد کم توقع هستند و امیدواریم در طرح نظام نامه اچ اس ای وزارت نفت بتوانیم ساختار سازمانی اچ اس ای و زیر مجموعه آن بهداشت حرفه ای را در سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت ارتقا دهیم.

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  ادامه داد: همکاران ما نسبت به سایر شرکت های صنعت نفت سمت های سازمانی قابل قبولی ندارند و امیدواریم در این بازنگری، سمت های آنها افزایش یابد.

به روز رسانی مدیریت دانش

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  با اشاره به اینکه مدیریت دانش و به روزرسانی علمی در حوزه اچ اس ای از جمله دستورعمل های ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت و اچ اس ای وزارت نفت است، باید در بخش بهداشت حرفه ای پیاده سازی شود، گفت: جهت تحقق این امر در حوزه تخصصی بیمارستانی و درمانگاهی شورای تخصصی اچ اس ای را تعریف کرده ایم که در آن نمایندگان همه مناطق بهداشت و درمان صنعت نفت بویژه از مراکز بیمارستانی تهران، مسجد سلیمان، آغاجاری و... حضور دارند.

به گفته پیوندی، دستورعمل ها باید به روز رسانی شود و در بخش مدیریت دانش و ارتقای دانش کارکنان تیم بهداشت حرفه ای مسئولیت آن را به عهده دارند و علاوه بر بازآموزی ها و کارگاه های آموزشی از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت در آموزش اچ اس ای برنامه های تخصصی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت را تعریف کرده ایم و برای آن برنامه آموزشی نوشته ایم.

دریافت گواهینامه HSE MS

او بااشاره به اقدام های واحد بهداشت حرفه ای و ایمنی کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 1402 گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر و بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در سال گذشته گواهینامه HSE MS را دریافت کردند، ضمن آنکه توانستیم مجوز ارائه خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کسب کنیم.

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت  ادامه داد: عوامل زیان آور محیط کار و تجزیه تحلیل عوامل زیان آور محیط کار در سال گذشته از سوی کارشناسان بهداشت حرفه ای شناسایی، ارزیابی و اندازه گیری شد، ضمن آنکه ارزیابی بیولوژیک در اتاق های عمل و اتاق های ایزوله بررسی شده است و امسال نیز این ارزیابی ها ادامه دارد.

به گفته پیوندی، انجام ارزیابی ریسک خطر و ارزیابی ریسک حریق در بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی، انجام مصاحبه شغلی با مراجعین در معاینات طب صنعتی و ثبت مواجهات شغلی در سامانه جامع طب کار (HEALTHY LINE)، از دیگر اقدام های بهداشت حرفه ای و ایمنی کار سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است.

برگزاری 3200 ساعت کلاس آموزشی

مدیر بهداشت و اچ اس ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: تدوین و اجرای برنامه های آموزش فصلی در دوره های عمومی و تخصصی متناسب با گروه های هدف، تحت عناوین ارگونومی در محیط کار، ایمنی سیلندرهای تحت فشار، ایمنی در آزمایشگاه های طبی، دوره تئوری و عملی اطفای حریق، مجوز انجام کار و... با میزان سه هزار و 200 ساعت آموزش در سال 1402 توسط کارشناسان بهداشت حرفه ای و ایمنی در مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت انجام شده است.

پیوندی افزود: برگزاری کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی – درمانی و اجرای دستورعمل های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مبحث اجرای الزامات اعتبار بخشی مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش از سوی کارشناسان بهداشت حرفه ای و ایمنی در سال گذشته انجام شده است.
ثبت اطلاعات در سامانه طب کار

پیمان فریدنیا، رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز با اشاره به اهمیت بهداشت حرفه ای در معاینات شغلی کارکنان گفت: براساس قانون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور همه معاینات دوره ای لازم و ضروری است تا پرونده های طب صنعتی و فرم ارزیابی مخاطرات محیط کارشان از سوی کارشناس بهداشت حرفه ای مورد ارزیابی و تایید قرار گیرند.

او گفت: سال گذشته از سوی کارشناسان بهداشت حرفه ای 120 هزار معاینه شغلی انجام و فرم های مخاطرات شغلی آن تکمیل شده است. بجز فرم های استاندارد، پرونده سلامت کار الکترونیک کارکنان صنعت نفت، اطلاعات مرتبط با معاینات شغلی کارکنان در سامانه جامع طب کار (Healthy Line) بارگذاری می شود.

به گفته فریدنیا، همکاران ما در بخش بهداشت حرفه ای، مخاطرات و ارزیابی هایی را که یک فرد شاغل در صنعت نفت به آن رو به رو است، از سامانه بهداشت اچ اس ای وزارت نفت استخراج و وارد سامانه جامع طب کار می کنند.

رئیس سلامت کار و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با بیان اینکه همکاران بهداشت حرفه ای نظارت بر وضعیت اچ اس ای پیمانکاران صنعت نفت دارند، ادامه داد: حفظ سلامت شاغلین در محیط های کاری مهم ترین ماموریت حوزه سلامت کار است. با توجه به فراوانی عوامل زیان آور محیط کار در صنایع نفت و گاز و نیز شیوع بالای بیماری های مزمن و مرگ و میر ناشی از آن، واحدهای سلامت کار و اچ اس ای به منظور حفظ و ارتقای سلامت نیروی کار، خدمات خود را از نخستین روزهای شروع به کار صنعت عظیم نفت در جنوب کشور آغازکرد و این واقعیت انکارناپذیر است.

تایید سلامت کارکنان

فریدنیا در بخش دیگری از صحبت های خود به وظایف واحد سلامت کار اشاره کرد و گفت: تیم سلامت کار شامل پزشک دوره دیده طب کار به عنوان پزشک معاینه کننده، دکترای علوم آزمایشگاهی جهت انجام آزمایشات خون و ادرار؛ کارشناس بهداشت حرفه ای جهت اندازه گیری یا برآورد عوامل زیان آور موجود در محیط کار شاغلین؛ کارشناس شنوایی شناس جهت بررسی تاثیر سر و صدای محیط کار (ادیومتری) بر شنوایی شاغلین می شود.

به گفته او، از دیگر اقدام های واحد سلامت کار می توان به اپراتور جهت انجام تست تنفس (اسپیرومتری) زیر نظرمستقیم مسئول فنی تیم و نیز پزشک متخصص طب کار جهت ارائه نظر نهایی در خصوص شرایط ادامه کار شاغلین بر اساس مواجهات محیط کار اشاره کرد.
فعالیت بهداشت حرفه ای دیده شود

نسیم سلیمی، کارشناس ارشد اچ اس ای بهداشت حرفه ای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز گفت: از کارشناسان بهداشت حرفه ای به عنوان قهرمانان نامرئی یاد می کنند. این در حالی است که فعالیت های متعددی از سوی این کارشناسان صورت می گیرد، اما متاسفانه اقدام های آنان از دید مسئولان پنهان است و دیده نمی شود.

به گفته او، وقتی یک دستگاه ام ار آی در بیمارستان نصب می شود، بجز رعایت استاندارد از سوی شرکت های تجهیزات پزشکی، همکاران بهداشت حرفه ای و اچ اس ای نیز ارزیابی های دیگری از نظر تاثیرات میادین مغناطیسی روی تجهیزات، یا تاثیر اشعه روی بیماران را بررسی می کنند.

سلیمی تاکید کرد: در بیمارستان ها موضوع ایمنی نگهداری کپسول های اکسیژن وچیدمان و مراقبت از آنها که ریسک انفجار دارند، دارای اهمیت است. همچنین سیستم اکسیژن سانترال بیمارستان نیاز به سیستم ایمنی بالایی دارد که از سوی همکاران اچ اس ای و بهداشت حرفه ای مرتب پایش می شوند.

 
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۸
تعداد بازدید : ۵۰۰
کد خبر : ۱۵,۲۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید